Att få lyckas

– Ni såg ju själva, säger Kalle i Gympaläraren när Max i 7C lyckas med ett helt träningspass. Ögon som plirar, leendet och axlar som höjs – stolt över det genomförda och lyckade träningspasset. Verkligheten ser ju kanske lite annorlunda ut för en lärare än för programledaren Kalle, med omfattande och många saker som pockar på den enskilde lärarens uppmärksamhet, en mängd val som ska göras och åtaganden prioriteras, men det finns ändå en hel del som man kan fundera på och ta med sig i  den egna undervisningen, oavsett årskurs och ämne.

MÖTET MED MAX

Kalle undviker att lägga problemet hos individen och försöker hitta lösningar inom ramen för lektionen. Han försöker förbereda Max på nästa lektion genom att ge honom en specifik uppgift. Kalle involverar honom i instruktionen för att styra energin åt rätt håll. Det gäller att eleven ska förstå syftet med lektionen och därefter snabbt aktivera eleven. Dessutom investerar Kalle mängder i relationen. Även om nästa lektion blev ett misslyckande la Kalle grunden för det senare lyckade träningspasset. Ett träningsprogram som Max lyckades att genomföra med gott resultat!

MÖTET MED LINN

Kalle samlar upp de elever som inte riktigt greppat hur orientering går till. Efter lektionen vet de hur orientering fungerar. Men vad gjorde Kalle egentligen? Han samlade gruppen och riktade uppmärksamheten mot det viktiga, kartan! Han förklarade hur orientering går till och visade samtidigt. Kalle involverade eleverna i lektionen genom att utdela ansvar. Under lektionen, som genomfördes tillsammans och med Kalles stöd, tilläts eleverna diskutera, ifrågasätta och bekräfta varandra i en tillåtande miljö. Med Kalles upplägg fick alla elever lyckas.

Jag blir rörd när jag följer elevernas resa och är så imponerad av deras mod. Stort tack till Max, Linn, Lee och alla andra elever som ställer upp i programserien. Grymt inspirerande att följa er resa! Ni såg ju själva… jo… sådant ser man ju då och då när man har förmånen att få vara lärare:) Avsnittet, del 3, som jag refererar till finns här.

Och ja, jag vet att det är ett TV-program. Men jag låtsas att det inte är redigerat, vridet och tillrättalagt utan ser bara två intressanta möten och försöker lära mig något av det.

Kommentera inlägg

GOTD – att vara eller icke vara

Undervisningen måste vila på vetenskaplig grund och läraren bör göra sitt yttersta för att lära sig mer inom områden som inlärning, inkludering, språkutveckling och en rad andra som hör till yrkets komplexitet (En bra lärare). Läraren är enskilt den viktigaste faktorn för höjd kvalitet i undervisningen och bör därför bli en bättre lärare nästa månad än vad hen var föregående (D William). Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet…

Yrket är svårt att bemästra och kunskapens vägar är stundtals vingliga och oförutsägbara. Läraren gör många saker i klassrummet som i stunden inte går att mäta effekten av utan det märks först veckan, månaden eller år efteråt. Att skapa ett gott samtalsklimat med respekt för var och en eller att skapa ett genuint intresse och glädje inför att lära tar oändligt många lektioner i anspråk. Ska vi verkligen bara syssla med sådant som ska bedömas eller står skrivet i kunskapskraven? Självklart inte, menar jag (Ensidigt fokus på bedömning).

Grej of the day kan i sin sämsta form bli ren utfyllnad. I sin bästa form kan det bidra till att lägga grunden för ett livslångt lärande. Det handlar om, precis om med allting annat, hur skicklig läraren är. Kan läraren (och eleverna) till exempel koppla GOTD till tidigare kunskap, det pågående arbetsområdet i NO, ett aktuellt samhällsproblem, hitta samband med andra fenomen i världen, väcka ett intresse eller en ny tanke?

Utvärdering av Grej of the day 2014

En känd plats, person eller händelse presenteras under förhållandevis kort tid, en minilektion på max tio minuter. Eleverna kan föra anteckningar (om de vill) och gärna berätta hemma om dagens grej. Jag gör alla presentationer i Google för att enkelt kunna länka dem vidare, till exempel från Google Maps. Det är också enklare att dela presentationer med kollegor om de finns online. Mina presentationer består alltid av fyra sidor: Ledtråden presenteras, kort fakta och övergripande information, fördjupad information om utvald del och en anekdot. Jag har testat under en termin och erfarenheterna hittills:

  • Eleverna gillar konceptet… mycket!
  • Eleverna kommer ihåg… mycket!
  • Det tar längre tid än man tror… mycket!

Eftersom jag just nu bara undervisar i ett ämne, svenska, har jag kommit fram till att GOTD tar för mycket tid i anspråk både vad gäller planering och genomförande. Det blir helt enkelt över för lite tid till annat. Hade jag varit klasslärare på mellanstadiet eller möjligtvis SO-lärare skulle jag med stor sannolikhet fortsätta med konceptet. Digitala verktyg som fungerar bra med GOTD:

  • Google presentation för enkelheten, snygga Youtube-inbäddningar och tillgängligheten
  • Google Maps för synliggörandet
  • Padlet för utvärderingar
  • Kahoot för repetition

MLK

Ett citat om dagen är bra för magen!

Varför inte använda samma koncept och form som GOTD, men presentera ett citat, ordspråk eller idiom istället? Det blir tydligare kopplingar till svenska och mer fokus på språket i och med detta. Någon som testat?

En samling GOTD

Vill du använda Lektionsbankens GOTD finns de här

Kommentera inlägg

Ämnets kärna

Det är viktigt att eleverna har bilden klar för sig vad skolans ämnen ”går ut på”. Vad ska jag lära mig? Varför gör vi det här? Jag upplever att mina elever ofta kan svara på frågorna och har iallafall en aning vad SVENSKA handlar om, men långt ifrån alla har förstått vad ämnet syftar till att utveckla. Ibland blir det många ord, ord, ord och ord, både i tal och skrift, från oss lärare. Det kan vara mer effektivt att försöka berätta med en bild. Här är mitt försök:

Tanken är att symbolerna visar ämnets centrala aktiviteter: läsa, tänka, samtala och skriva. I mitten återfinns den femte, att processa antingen form eller innehåll. Jag är väl medveten om att en bild förenklar och utesluter, men å andra sidan kan den förhoppningsvis förtydliga. Bilden kan ju alltid kompletteras med ord, ord och ord förstås. En intressant fortsättning är att låta eleverna fundera på vad de anser vara ämnets kärna. Det underlättar ju en hel del om vi delar samma bild…

Har du koll på kärnan i ditt ämne?

Kommentera inlägg

Elever som växer i skolan

Efter besök på Mittlärande i Sundsvall slår det mig är att många lärare pratar gärna och ofta om andra saker än de som hörs i media (med avsändare som till exempel Skolverket, politiker, huvudmän och uppgivna lärare). Kärnan i allt vi gör, nämligen påverkar unga människors liv. Vilka möjligheter som ges i yrket och vilket gigantiskt ansvar varje lärare har för att bilda unga människor som tror på sig själva och sin egen förmåga. Relationen och mötet med människan. Samtalen. Möjligheten att verka för att andra människor tar positiva riktningar och vara med om ögonblick av lärande. En vänlig blick varje dag, ett hej hur mår du eller ett samtal om hur skrivandet fortlöper. Beppe Singer tipsade om kören PS22 och Gregg Breinbergs arbete i New York med femteklassare. Han samlar elever från olika etniska och socioekonomiska grupper som tillsammans skapar detta:

Vad betyder inte den här kören för alla elevers fortsatta liv?

Det den här musikläraren gör tillsammans med och för sina elever kommer med stor sannolikhet att förändra hela deras framtid. Varje individ bidrar till att skapa helheten. Tillsammans. Meningsfullt lärande på riktigt som är så långt ifrån matriser, bedömning och allt annat vi ägnar så mycket tid åt i samtalen om skolan och den faktiska skolan.

Möten. Relationer. Lärande. Minnen. För evigt. Samtidigt som jag tittar på körens alla framträdanden klurar jag på hur fokus kan vridas ännu mer mot att utveckla elevernas läsande, tänkande, samtalande, skrivande och skapande så att eleverna känner att vi ägnar dagarna åt meningsfullt lärande ur alla möjliga tänkbara perspektiv. Elever som växer i skolan.

Tack för tipset Beppe! Jag är helt knäckt… på ett positivt sätt! För er som gillar klippet finns mer här: PS22 Youtubekanal

Kommentera inlägg

Att ge eleverna respons

Tidigare skrev jag längre skriftliga omdömen efter avslutat arbete, men den responsen ägnar eleverna lite tid åt av flera skäl. Några av dessa är:

  • Motivationen att bearbeta text efter avslutat arbete är väldigt låg. Uppgiften är ju klar!
  • Sannolikheten att eleverna ska komma ihåg tipsen till nästa gång de skriver är försvinnande liten.
  • Alltför omfattande respons med både språkliga och innehållsmässiga påpekanden gör att eleverna stänger av.

Därför försöker jag idag använda mig att riktade och koncentrerade uppgifter som svarar upp mot lektionens syfte. Uppgifterna är generellt kortare och går därför snabbare för mig, eleven och kompisen att läsa igenom. För att få till stånd en regelbunden och varierad respons som ingår i undervisningen utgår jag en struktur där självvärdering, kamratrespons och muntlig respons (från läraren) varvas, likaså respons på språk och innehåll.

SÅ HÄR GÖR JAG

Flera gånger varje vecka (under mer intensiva skrivperioder) får eleverna respons på sitt skrivande. Jag skriver upp på tavlan det som ska ”granskas” i texterna. Jag väljer ut enstaka saker som eleverna ska fokusera på, till exempel tempus (SPRÅK) ellerstruktur (INNEHÅLL). Responspasset är förhållandevis kort, ca 5-10 minuter per tillfälle. I tabellformat ser det ut så här för totalt sex responstillfällen:

respons i tabell

KAMRATRESPONS MED KOMMENTARER

När eleverna ger varandra respons byter de helt sonika datorer med varandra och kommenterar direkt i texterna. På bilden ett exempel där eleven ska avgöra hur trovärdig en text är.

respons

KAMRATRESPONS MED FÄRGKODER

Ibland använder vi färgkoder istället för att kommentera. Eleven markerar olika kvaliteter (grönt = kanonbra, gult = osäker på detta/går att bearbeta, rött = bör ändras). Så här kan det se ut när en elev bedömer en kompis ordval (t e x upprepningar, talspråk och pronomen):
respons markering

Respons – efter skrivandet vs under skrivandet

Fördelarna med att införliva respons i undervisningen är att eleverna får en chans att bearbeta sin text och avgränsningen resulterar i att de faktiskt gör det. Enkelt, konkret och språkutvecklande. En annan gigantiskt fördel, för mig som lärare, är att jag inte längre sitter framför högar med långa texter som jag ska skriva lika långa kommentarer till (med tips som eleverna ändå inte omsätter i praktiken). Då kan jag använda tiden till något annat, till exempel att planera och förbereda mina lektioner.

Kommentera inlägg

En bra lektion

Idag prioriterar vi lärare i den dagliga verksamheten många andra saker än undervisning. Undervisning kommer ofta på tredje, fjärde och ibland till och med på femte plats. Inga andra än vi lärare kan vrida fokus mot det som är viktigt. Frågan är vem som anser att vissa saker ”måste” göras, på vilket sätt och i vilken omfattning? Vad innebär det att sätta undervisning först och vilka konsekvenser får det? Det är inte lätt att prioritera, men jag tror att vi lärare måste våga visa elever, vårdnadshavare, beslutsfattare, allmänhet och inte minst oss själva vad som är skolans kärna i både ord och handling. Lärande. Undervisning. Lektionen. En bra lektion. Som följs av ännu fler bra lektioner.

Det äger rum möten i klassrummet, varje dag, varje lektion. Möten mellan läraren, eleven och lektionens innehåll. Jag har valt att fokusera dagens inlägg på det läraren just nu kan utveckla i sin vardag, nämligen just dessa möten. Med ganska små medel kan läraren förändra undervisningen så att kvaliteten höjs och därmed ge eleverna förutsättningar att lära sig mer. Det häftiga med att reflektera på lektionsnivå är att varje beståndsdel går att utveckla och variera hur mycket som helst. Att ge sig på att beskriva lektionens komplexitet i ett enda inlägg låter sig kanske inte göras, men jag gör ändå ett försök med några av lektionens oändligt många beståndsdelar genom att ställa ett antal frågor och berätta hur jag tänker om min egen undervisning.
triangeln

LEKTIONENS SYFTE

En bra lektionen har ett bestämt syfte där fokus snarare ligger på lärande än görande. Redan i planeringsstadiet finns det därför hur mycket som helst att göra genom att försöka besvara en rad frågor. Vad ska eleverna lära sig? Genom vad? Hur ska eleverna visa att de kan? När vet jag att eleverna kan? Hur identifierar jag kritiska moment och vilket stöd i undervisningen ska ges för att eleverna ska komma förbi eventuella hinder och vidare i sitt lärande? Hur ska kunskapen transformeras? Vad ska kunskapen användas till?

SPRÅKUTVECKLING

Ämnesspråk är nyckeln till elevers kunskapsutveckling i olika ämnen och därför en viktig fråga för alla lärare. Skolverket

Eleverna omges av text i alla ämnen. Jag måste förbereda mig noggrant inför varje lektion genom att läsa texter, analysera bilder och filmklipp, samt skapa frågor av olika karaktär; språkliga och innehållsmässiga, snabba och djuptänkande, kopplade till eleven, andra texter och omvärlden. Undervisningen ska äga rum i en rik kontext, vilket innebär att jag måste leta reda på material som underlättar när eleverna ska göra kopplingar och som bidrar till vidgat lärande. Att eleverna ser saker ur nya perspektiv. Får aha-upplevelser.

Före-under-efter-läsning-aktiviteter och Läsförståelsestrategier är två strategier som jag använder vid planeringen. Det finns en mängd andra metoder och språkliga övningar i varierad omfattning som går att genomföra till alla typer av texter. Några av dem kan du läsa mer om i inlägget om Ture Sventon – en språkgodisaffär.

INLEDNING OCH SAMMANHANG

Ämesspråk är nyckeln /…/ Det innefattar att i både tal och skrift uttrycka och tolka begrepp, fakta och centrala tankegångar men också de känslor och åsikter som ämnet väcker. Skolverket

Om eleverna möter en text eller ett arbetsområde utan att hjärnan och/eller hjärtat är i ”påkopplat” läge händer väldigt lite. Med ganska små medel kan läraren hitta elevernas on-knapp, till exempel med en bildpromenad, omslagsanalys, ordlek eller ett filmklipp som berör. Inledningen som sätter in lärandet i ett sammanhang är extremt viktig. På några få sekunder avgörs om eleverna är med… eller inte. Om läraren får jobba i med- eller motvind. Jag försöker hitta ingångar som engagerar eleverna. Undervisningen ska beröra och kännas angelägen. Här ett exempel med en låttext som möter sångaren som möter sin publik som blir ett annat möte med våra elever som till sist möter texten vi ska läsa (Möss och människor).

ATT LÄRA TILLSAMMANS

Eleven lär sig bäst tillsammans med andra och rummet måste därför inbjuda till samarbete. Aktiviteterna ska kunna genomföras enskilt, parvis och i helklass. Hur utformar jag det fysiska rummet så att det i så stor utsträckning som möjligt svarar upp mot dessa krav? Det ska finns stöd i undervisningen så att alla har möjlighet att lyckas och samtidigt ska alla elever utmanas. Hur kan jag designa undervisningen digitalt så att detta uppfylls? Elevernas texter publiceras och används i undervisningen (som samtalsunderlag, exempel och förebilder). Vi använder snabba och enkla lösningar, till exempel Padlets eller andra öppna resurser så att eleverna enkelt kan ta del av dem. Respons ges varje vecka på utvalda delar, antingen språkliga eller innehållsmässiga och självvärdering, kamratrespons och muntlig återkoppling varvas.

LEKTIONENS  INNEHÅLL OCH STRUKTUR

Aktiviteterna under lektionen måste svara upp mot syftet. Det ska råda balans mellan olika aktiviteter (läsa, skriva, tänka, lyssna och tala). Innehållet ska kännas angeläget och ämnena ligga nära elevernas vardag. Individuella uppgifter är snarare korta än långa och avgränsade med tydligt syfte (inom ramen för en lektion, eller två ibland). Generellt lär vi enligt cirkelmodellens tankar och struktur. Modellande. Berätta och visa hur jag tänker/gör när jag läser och skriver. Gemensamma övningar, upptäckande och diskuterande för att gradvis övergå till mer parvisa och enskilda uppgifter. Lektionen avslutas med att synliggöra lektionens syfte och syfta framåt till nästa lektion (som därefter kommer att kroka i den förra).

MENINGSFULLT LÄRANDE – INGET ANNAT

Eleverna går i skolan för att lära sig. Här ett exempel där eleven utför en mängd handlingar samtidigt som the switch is on. En omslagsbild till en berättelse ska skapas. Rätt färg på texten, typsnitt, storlek och placering – allt ska passa! Ingen matris i världen kan uttrycka det tänkande och lärande som eleven befinner sig i. Jag lyckades dock fånga 15 sekunder med mobilen:

Att få vara med om sådana ögonblick är en absolut höjdare. Det är det förmodligen för eleven också. Att få gå i skolan och känna att man lär sig något, får nya insikter eller blir utmanad. En bra lektion helt enkelt. Och bra lektioner borde det väl vara varje dag i skolan, eller hur?

Kommentera inlägg

Hur kan en planering se ut?

Under hösten har jag varit i kontakt med flera lärare som berättat att de är tvingade att skriva långa och krångliga planeringar i förutbestämda mallar. Lärarna får sällan svar för vem planeringarna skrivs och när de avkräver svar får de tillbaka mumlande och svepande formuleringar som det är det här systemet vi har nu och det måste ni använda. Det vill säga att huvudman svarar varken på frågan för vem lärarna planerar eller om systemet verkligen är ändamålsenligt.

Egentligen behöver det inte vara så svårt. Administrativa system behövs för schemaläggning, elevfrånvaro, betyg och andra elevkänsliga uppgifter som åtgärdsprogram och omdömen. Dessa uppgifter måste skyddas av säker inloggning, vilket de flesta lärplattformar klarar av. Det här är ADMINISTRATIVA uppgifter som hör hemma i ADMINISTRATIVA SYSTEM.

Hur den enskilda skolan eller läraren väljer att planera är högst individuellt. Hur läraren sen väljer att presentera sin undervisning är en PEDAGOGISK FRÅGA och sköts bäst av LÄRAREN. Läraren som känner sin elevgrupp vet hur en lektion eller ett projekt på bästa sätt ska presenteras så att eleverna får stöd av planeringen. En lärare vet att en väl vald bild kan ersätta 1 000 ord och fungera effektivt för att sätta igång tankeprocesser redan innan lektionen har börjat. Eleverna förknippar ett specifikt lärande med bilden varje gång de ser den. Det är ur ett lärandeperspektiv bättre än att tvingas läsa igenom syftestext, centralt innehåll och kunskapskrav (ofta presenterade i matrisform).  

En planering ska fungera som ett stöd för elevernas lärande, väcka tankar och i bästa fall utmana eleverna (kognitiva konflikter). Det är heller inte förbjudet om planeringen inspirerar och lockar fram elevernas kreativitet.

Det finns såklart lika många förslag som det finns lärare. Det är många saker som kanske är viktigare, till exempel undervisningens innehåll, men hur planeringen ser ut är intressant ur både ett lärande- och elevperspektiv. Nedan följer några tankar om elevplaneringar kopplat till undervisningens innehåll. Planeringen bör fungera som ett stöd och enkelt förklara syftet med den aktuella undervisningen. Så här brukar jag presentera ett nytt område:

Lektionsplanering – steg för steg

Efter den övergripande planeringen följer en mer detaljerad. Lektionen har en rubrik som avslöjar lektionens syfte följt av en punktlista med vad som händer under lektionen (så att det blir ett kom-ihåg-stöd). En sådan lista är för den oinvigde svår att förstå, men jag gör ett försök med ett exempel.

Lektionens syfte är att eleverna ska förstå vad en liknelse är och när/hur/varför den används. Vi börjar med att läsa balkongscenen i Romeo och Julia (parvis). Eleverna skriver ned några ”coola och snygga” kärleksförklaringar som både Romeo och Julia säger till varandra. Eleverna funderar på om uttrycken skiljer sig åt, i så fall varför och vad det egentligen säger om personen. Vi gör en omröstning i klassen vilka av förklaringar som de gillar bäst. Vad har de gemensamt? (ledande: liknelser) Genomgång om liknelser och gemensamma övningar. Eleverna skriver parvis på redan givna inledningar, t ex Dina ögon är som, Din kind är som. Slutligen skriver eleverna en egen kort text som innehåller egna liknelser (lektionens mål). Så här kan lektionsinnehållet presenteras för eleverna:

VAD ÄR EN LIKNELSE? 15.00-16.00
  • Läsa balkongscenen ur Romeo & Julia
  • Snyggaste kärleksförklaringen – omröstning
  • Hur fungerar en liknelse?
  • Skriva text med egna liknelser

Att presentera en avslutande uppgift – Trailer på temat Förbjuden kärlek

Vi inleder med att titta på Romeo och Julia, andra trailers som Fucking Åmål och Jalla Jalla visas för att upptäcka andra ingångar på temat förbjuden kärlek. Eleverna funderar parvis på olika anledningar till förbjuden kärlek. Vi samlar dessa i en gemensam lista. I slutet av projektperioden bör eleverna via undervisning och övningar i helklass, grupper och enskilt klara av en avslutande uppgift. Så här brukar jag presentera en sådan:

SKAPA EN FILMTRAILER – INLEDNINGSVIS
  1. Fundera ut “filmens” drama/konflikten: Varför kärleken är förbjuden (se lista nedan).
  2. Gör en tankekarta om huvudpersonerna: Vilka är de?  Vilken bakgrund har de?
  3. Gör en händelsekedja med delarna: När och hur möts de? Hur reagerar omgivningen? Vad gör personerna för att komma runt konflikten?
TID TILL FÖRFOGANDE

Vecka 6 (tre lektioner)

Ytterligare planeringsstöd (om eleven behöver)

VANLIGA ORSAKER – FÖRBJUDEN KÄRLEK
  • Släktfejder
  • Gängtillhörighet
  • Ekonomi
  • Status
  • Religion
  • Etnicitet
  • Sexualitet
  • Geografiska skillnader
  • Åldersskillnad
TRAILERN SKA INNEHÅLLA
  • Stillbilder och/eller filmklipp
  • Ljud (musik)
  • Text
  • Berättarröst
 FÖRSLAG PÅ UPPBYGGNAD – SCEN FÖR SCEN
  1. Presentera person 1
  2. Presentera person 2
  3. Fördjupad bild av person 1 (med fokus på bakgrund/omgivning)
  4. Fördjupad bild av person 2 (med fokus på bakgrund/omgivning)
  5. Mötet
  6. Omgivningens reaktion på mötet
  7. Fler möten
  8. Fler reaktioner

Planering för vem?

Oavsett vem man planerar för… chefen, kollegan, dig själv eller eleven… kommer utformningen och språket anpassas. Copypastade och LGR 11-tunga planeringar gynnar knappast eleverna i deras lärande. En annan fråga som inte är helt oviktigt i sammanhanget är hur vårdnadshavaren både uppfattar skolan och kan ge sitt barn stöd i skolarbetet. Långa och krångliga planeringar i administrativa system skapar knappast en bild av skolan som öppen, välkomnande och inspirerande. Lika lite ger de vårdnadshavaren stöd, utan vållar snarare problem. Den planering eleverna möter ska vara lätttillgänglig, inspirerande, förklara syftet med arbetsområdet och vara ett stöd för elevernas lärande (enkel att förstå).

Kommentera inlägg

Lust att läsa

Böcker? Jag hatar att läsa! En inte helt ovanlig kommentar i våra klassrum. Ett roligt sätt att väcka liv i läslusten är att plocka fram barndomens favoritböcker. Vid mötet med en ny elevgrupp tar jag med mig en trave böcker. Jag berättar att jag har tagit med mina absoluta favoritbarnböcker och eleverna blir då oftast nyfikna. Kanske har vi några gemensamma favoriter? Det vore väl coolt… Ska vi kolla? De som tidigare inte mött litteratur får iallafall möjlighet att göra det nu. Bättre sent än aldrig att lära känna Pelle, Nicke Nyfiken, Alfons Åberg och mannen i Sagan om det röda äpplet.

Jag läser några böcker högt och visar bilderna. Åh! Kan du inte läsa en till? En till, snälla?!! Jag bubblar förtjust inombords. Målet är nått redan efter tre lästa bilderböcker. Lektionens mål var att väcka liv i läslusten. Inget mer än så… och det nämner jag inte ens för eleverna. Eleverna diskuterar glatt minnen och innehållet i de tre böckerna av Lööf, Rey och Bergström.

Nu gäller det bara att underhålla intresset och om man någon gång halkar in på småvägar och kommer vilse gäller det att leda eleverna tillbaka till något som passar. Eleven måste vara ”on track” för att det ska bli intressant och motiverande att läsa – därför är det så viktigt att välja böcker och texter med omsorg (därmed inte sagt att böckerna inte ska utmana eleverna).

Efter en härlig läsintroduktion får eleverna välja en favoritbok och senare presentera den för varandra i mindre grupper. En enkel presentation i Keynote med delarna: titel, författare, huvudperson, handling, läsminne och omdöme gör att de även möter en form av bokanalys på ett avspänt och roligt sätt. De analyserar, reflekterar och samtalar om litteratur… utan att de har en tanke på det!

Testa gärna det enkla upplägget så får ni en härlig läs- och pratstund tillsammans.

Kommentera inlägg

Less is more…

En skrivmall ska fungera som ett stöd och det är ju inte förbjudet om den samtidigt inspirerar lite. Den enklaste av alla skrivmallar jag använt mig av under de senaste fem åren är samtidigt den som har gett bäst resultat. För att ge eleverna underlag och inspiration tittar vi på avsnittet Förbjuden kärlek av Korrespondenterna. Det handlar om tre par som alla utsätts för omgivningens fördomar och förtryck på grund av hudfärg, sexuell läggning och religion. Här är ett av paren, Amy och Marvin:

Att skriva en novell (den instruktion eleverna får)

En novell är en kortare berättelse. Den utspelar sig under kort tid, till exempel under några timmar eller en dag. Handlingen kretsar kring ett begränsat antal personer. Något händer som påverkar huvudpersonen. Problemet växer. Slutet antyder hur det går.

Förbjuden kärlek (skrivstödet)

novellens delarKort och koncist, men det funkar. Testa gärna!

Skrivmallar kan vara ett alldeles utomordentligt bra stöd för våra elever och om jag skulle välja mellan mer eller mindre stöd till eleverna så är svaret självklart mer mallar till folket! Men ibland tenderar en del mallar att bli aningen för snäva… gör si, gör så, sen ska du tänka på, i mitten, på slutet, bla bla bla… Till slut tappar eleven tråden fullständigt och mallen förvandlas från stöd till en enda lång kravlista.

En del mallar består av instruktioner som blir alldeles för omfattande. I all välvilja förklaras det vad en novell är och hur den ska se ut, men inte alltför sällan blir en sådan text mellan en halv och en sida lång sprängfull med detaljer. Information som eleverna förväntas komma ihåg och sedan omsätta i egen text. Hmm… ibland tror jag att…

… Less is more…

Kommentera inlägg

När det svåra blir enkelt

Under tre veckors tid har eleverna tränat, tränat och tränat på argumenterande text. Vi har diskuterat många olika aktuella ämnen, läst insändare, gemensamt identifierat hur texterna är uppbyggda och letat efter typiska inslag, samt skrivit texter tillsammans. Därefter har eleverna parvis samlat argument i tabeller, skrivit vissa delar av texterna tillsammans för att slutligen klara av att skriva helt egna texter. Cirkelmodellen tar tid, men det är väl investerad tid när det svåra helt plötsligt blir enkelt.

Eleverna har givits möjlighet att träna tillsammans i helklass, parvis och slutligen individuellt (med kamratrespons). Idag fick eleverna testa helt själva. Välja ämne, åsikt och argument och därefter skapa en egen text med de tidigare som stöd. Efter 15 minuter är en elev klar och följande dialog utspelar sig:

  • FREDRIK: Är du redan klar?
  • ELEV: Japp!
  • FREDRIK: Har du kollat strukturen och argumenten?
  • ELEV: Japp!

Jag ögnar snabbt igenom texten och ser att allt är på plats. Strukturen, argumenten och språket.

  • FREDRIK: Du har just skrivit en ganska svår texttyp på 15 minuter. Vet du det?
  • ELEV: Japp! Men det är inte svårt. Det är lätt när man har tränat mycket!

Japp! Så är det. Vad härligt när eleven själv analyserar och sammanfattar sin egen lärandeprocess i en enda mening. Just i det ögonblicket infinner sig den där oslagbara känslan när man blir alldeles lycklig i hela kroppen. High five! Glädjen hos eleven när den lyckas, förstår varför och hur den gjorde… jag har världens bästa jobb som får vara med vid sådana ögonblick!

Argumenterande text med cirkelmodellen

Vill du veta mer om upplägget finns en mycket osorterad arbetsgång här

Kommentera inlägg