När det svåra blir enkelt

Under tre veckors tid har eleverna tränat, tränat och tränat på argumenterande text. Vi har diskuterat många olika aktuella ämnen, läst insändare, gemensamt identifierat hur texterna är uppbyggda och letat efter typiska inslag, samt skrivit texter tillsammans. Därefter har eleverna parvis samlat argument i tabeller, skrivit vissa delar av texterna tillsammans för att slutligen klara av att skriva helt egna texter. Cirkelmodellen tar tid, men det är väl investerad tid när det svåra helt plötsligt blir enkelt.

Eleverna har givits möjlighet att träna tillsammans i helklass, parvis och slutligen individuellt (med kamratrespons). Idag fick eleverna testa helt själva. Välja ämne, åsikt och argument och därefter skapa en egen text med de tidigare som stöd. Efter 15 minuter är en elev klar och följande dialog utspelar sig:

  • FREDRIK: Är du redan klar?
  • ELEV: Japp!
  • FREDRIK: Har du kollat strukturen och argumenten?
  • ELEV: Japp!

Jag ögnar snabbt igenom texten och ser att allt är på plats. Strukturen, argumenten och språket.

  • FREDRIK: Du har just skrivit en ganska svår texttyp på 15 minuter. Vet du det?
  • ELEV: Japp! Men det är inte svårt. Det är lätt när man har tränat mycket!

Japp! Så är det. Vad härligt när eleven själv analyserar och sammanfattar sin egen lärandeprocess i en enda mening. Just i det ögonblicket infinner sig den där oslagbara känslan när man blir alldeles lycklig i hela kroppen. High five! Glädjen hos eleven när den lyckas, förstår varför och hur den gjorde… jag har världens bästa jobb som får vara med vid sådana ögonblick!

Argumenterande text med cirkelmodellen

Vill du veta mer om upplägget finns en mycket osorterad arbetsgång här

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy