Årskurs 1-3
Matematik
Föregående tips Nästa tipsDubbelt upp
Syfte
Träna på och befästa dubbelt inom talområdet 1-12. Spelplan (kopieringsunderlag) medföljer som PDF längst ned.
Läraren reflekterar
Spel är roligt! Här kombineras färdighetsträning, repetition, funktion och strategi. En bra mix!
Metod – Förberedelser och spelets regler
Dela in eleverna i par. Eleverna har var sin färgpenna (olika färger såklart).
En tärning per par. Eleverna turas om att slå.
Eleven dubblar sitt slag (1=2, 2=4 osv). Eleven markerar sitt ”svar” i valfri ruta. Om det inte finns några ”svar” kvar går turen över.
Den som markerar fem rutor i rad (lodrät, vågrät eller diagonalt) vinner!

LGR 11 Förmåga
Välj och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.
Centralt innehåll
Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning och överslagsräkning.
Kunskapskrav
Eleven kan använda huvudräkning för att genomföra beräkningar med de fyra räknesätten när talen och svaren ligger inom heltalsområdet 0-20.
Tack