Viktigaste lektionen gick åt skogen

Dessa ständiga avbrott.

Terminens kanske viktigaste och mest angelägna arbetsområde introduceras för 9C. Ett samarbete i ämnena svenska, engelska och SO om förintelsen och främlingsfientlighet. Jag planerar att inleda arbetet med att förklara viktiga begrepp som rasism, främlingsfientlighet, integration, assimilering och segregation. Lagom i mitten av första punkten om rasism startar årets disco i klassrummet bredvid. Trevligt, men technomusiken stjäl elevernas uppmärksamhet och jag tvingas i min tur avbryta musiklärarens lektion med att be honom sänka volymen. Såja… tillbaka till planeringen.

Främlingsfientlighet är… KNACK, KNACK, KNACK!! – Hej Fredrik! Jag tänkte bara säga till klassen att Mietek tar med sig böcker imorgon så att eleverna kan köpa om de vill! säger SO-läraren när hon sticker in huvudet i klassrummet. – Vad händer om böckerna tar slut? ropar en elev. – Vi beställer fler, svarar läraren. Ja, då var det löst. Tillbaka till planeringen.

Integration är när…. KNACK, KNACK, KNACK!! – Hej 9C! Jag skulle vilja prata med Jennifer… en minut bara! ursäktar sig vår studie- och yrkesvägledare. Minuten går och Jennifer kommer tillbaka.

Segre… KNACK, KNACK, KNACK!! – Har ni sett min dator? undrar en elev. – Nejjjj! Det har vi inte, svarar jag och ler ansträngt. Med lätt förhöjd puls fortsätter lektionen. Segration, segragation, segegration…. vad tusan heter det nu?!! S-E-G-R-E-G-A-T-I-O-N tvingas jag långsamt bokstavera mig igenom ordet. – Hörni, vi ser en film, säger jag och trycker på PLAY samtidigt som jag pustar ut längst bak i klassrummet.

Efter lektionen tänkte jag på att det jag blev utsatt för, dvs bli avbruten fyra gånger inom loppet av några minuter är faktiskt den vardag många av våra elever blir utsatta för dagligen. Kompisar och framförallt vi lärare pockar ständigt på uppmärksamheten. Nästa gång en elev säger ”vänta, jag är snart klar” ska jag i åtminstone försöka bita mig i tungan!

Och nästa gång jag ”bara” vill säga några snabba ord till en kollega ska jag försöka låta bli att knacka på i klassrummet…

Kommentarer

  • Leonardo skriver:

    Hej,
    Du kan använda alla begrepp (rasism, och så vidare) i samband med varje tillfälle någon ”knack, knack, …” idéen är att eleverna och du kan fortsätta med lektionen.
    Hälsningar,
    Leonardo

  • Therése skriver:

    Så viktigt, men svårt att tänka på! Men nu så… 🙂

  • Esther skriver:

    Ja det är mycket som ständigt pockar på vår och våra elevers uppmärksamhet under en skoldag. De flesta klarar det mycket bra, men för en del är det förödande. Överlag har dock den yngre generationen en mycket bättre simultankapacitet än vi. På Hermods har vi den regeln att om man kommer sent knackar man en gång och sen väntar man till läraren känner att det är läge att släppa in eleven. Tycker det är en rätt bra lösning för alla.
    Bra jobb du gör Fredrik!
    /esther

  • catrin skriver:

    Det är så himla bra det du skriver. Vi måste tänka på det. Dörren till klassrummet vid mig är som svängdörrar varje dag…puh!

    • Jag lovar att jag ska tänka mig för i fortsättningen Catrin! Kul att höra av dig Esther 🙂 Ni verkar ha hittat en lösning som passar er. Vi får jobba vidare på Gäddan, eller hur Therese?


Läs vår personuppgiftspolicy