Prata matte

Roliga uppgifter stimulerar matteprat

Det borde vara lika vanligt att jobba tillsammans i matte, som i andra ämnen, men hur är det med det? Hmm… jag har iallafall inte jobbat så alla gånger, tyvärr! Elevnära uppgifter som engagerar leder ofta till matematiska diskussioner. Jag brukar använda samma struktur när eleverna jobbar med matteuppgifter. Först funderar de själva på problemet en kort stund för att sedan försöka lösa uppgiften parvis. Därefter bildas större grupper (ca 6 elever) där parens olika lösningar presenteras. Ibland avslutar vi med att elevgrupperna får redovisa olika lösningar på tavlan. Lösningarna diskuteras och utvecklas. För att få inspiration till nya idéer, kolla in Dan Meyer som arbetar på Stanford! Han utmanar elever i deras tänkande. Istället för att räkna ut ”rätt svar” arbetar de med hypoteser, undersökningar och analyser. Även om exemplen är i svåraste laget kanske du får några nya tankar och idéer:

Dan har en blogg där det finns ännu mer information.

Kommentarer


Läs vår personuppgiftspolicy