Fredriks favoritfilmer – Alma

En ung flicka blir lockad av en underbar docksamling att gå in i en leksaksaffär. En docka liknar till och med henne. För sent upptäcker hon att själv blir en del av docksamlingen. Filmen finns här

Filmens målgrupp

Filmen är lite läskig, både innehållet och det visuella uttrycket. Den är kanske inget för de yngsta eleverna, men kan passa de flesta åldersgrupperna i grundskolan. Filmen har kopplingar till språk, litteratur och SO-ämnena.

Innehåll

Filmen berör direkt och indirekt exempelvis:

  • död,
  • liv,
  • dockor,
  • rädsla,
  • fångenskap,
  • flykt,
  • skräck.

Aktiviteter i undervisningen

Det går såklart att bara se filmen och samtala om den:

  • Vilken scen väcker starkast känslor? Vilka? Varför?
  • Vilken scen är viktigast, anser du? Motivera.

Det finns många detaljer/ledtrådar som man kan vid en andra visning kan försöka upptäcka eftersom man då känner till hur filmen slutar:

  • I början stannar flickan till vid några affischer. Bilder av människor – Vilka är de? Vad står det på affischerna?
  • På en av affischerna står det ”Peligro”. Vad betyder det?
  • Vad föreställer affärens fönster? (ca 0:40)
  • Varför står alla namn på tavlan? När har dessa skrivits? Varför är en del namn utsuddade?
  • Vad är det som lockar flickan att gå in?
  • Hur öppnas dörren? Hur ska den öppnas inifrån?
  • Hur ser dockorna ut – vad har de på sig? Varför ser de så olika ut?
  • Vad försöker dockan på cykeln göra? (ca 3:00)
  • Hur förstår vi att flickan har blivit en docka?

Det är möjligt genomföra många olika former av skrivande – Varför inte skriva en riktigt läskig historia om en docka som lever?!

Kommentarer

Svar till Souhier Alhalabi


Läs vår personuppgiftspolicy