Årskurs 7-9

Bild

Föregående tips Nästa tips

Konstdagboken

Syfte

Samla elevernas teckningar och tankar på ett ställe. I övningar, reflektioner och bilder synliggörs deras elevernas utveckling över tid. 

Läraren reflekterar

Jag har märkt att när man jobbar lite mer med en bok och plastar dem så är eleverna också mer rädda om den. Detta ska vara och bli en bok som eleverna sparar.

Metod

Framsidan ska visa vad det är för bok… och vems boken är. Vi börjar med att skapa en framsida och en baksida som vi limmar på en vanlig olinjerad skrivbok. Min tanke är att eleverna ska skriva sina namn med stora tjocka bokstäver som de sen kan doodla i. En doodle är en ofokuserad eller omedveten teckning som görs medan en persons uppmärksamhet är ockuperat. Doodles är enkla ritningar som kan ha konkret föreställande mening eller kanske bara vara abstrakta former.

Plasta in så att boken håller bättre. Det går naturligtvis att utforma fram- och baksida på många olika sätt. Eleverna kan exempelvis klä sina böcker med tapetprover, vilket gör omslaget mer stabilt. I bildexemplen nedan förslag på en friare form och ett omslag baserat på en förlaga (mall):

Exempel på innehåll i konstdagboken

Anpassa antalet aktiviteter i boken utifrån antal sidor så att den räcker en termin alternativt ett läsår. I boken kan olika sorters aktiviteter rymmas, till exempel: teknikövningar, fri teckning, avbildning, reflektioner om egna bilder och andras (konst och fotografier) och mycket annat. I de första uppgifterna för konstdagboken brukar jag fokusera på konstens grunder, till exempel:
Rum och perspektiv i ett landskap
Landskap med linjer
Färger och nyanser

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy