Årskurs 4-6
Bild
Zentangle – Händer
Syfte
Eleverna ska skapa en personlig del av ett stort konstverk genom att utveckla egna idéer, kombinera former och färger, använda olika pennor och leda arbetet framåt.
Läraren reflekterar – Om Zentangle
Zentangle är en form av konstverk som bygger på att skapa mönster, upprepa dem och sätta samman dem. Ett slags klotter. Att bara låta pennan gå utan att tänka för mycket och skapa en ett konstverk utan förkunskaper. Eleverna brukar tycka om uppgiften eftersom det är lätt att lyckas med den. De småpratar och skapar samtidigt, det blir en positiv stämning!
Metod – Instruktion till eleverna
Börja med att rita av din hand mitt på papperet. Fortsätt sedan med att skapa mönster i eller runt om handen. Fyll utrymmena och håligheterna med olika mönster. Fyll några områden helt och låt några vara ofyllda. Använd gärna färgpennor på någon del eller hela. Fyll i konturerna med svart.
Elevexempel
Det gemensamma konstverket
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.
Centralt innehåll*
Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i två- och tredimensionella bilder, till exempel linjer, färg och hur kombinationer av dessa kan användas i bildskapande arbete.
Betygskriterier*
Eleven framställer olika typer av bilder med väl genomarbetade uttrycksformer.
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande sätt.
* årskurs 4-6
Hej!
En mycket trevlig och inspirerande uppgift, som blir otroligt fin när man fått upp alla konstverken som ett stort och eleverna kan se, jämföra och samtala om dels sin egen del och sen helheten.
Jag ska snart göra den med en ny elevgrupp och är själv mycket inspirerad. Tack för detta tips!
fina
De är så fina