Fritidshem
Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse
Föregående tips Nästa tipsTrollens dryck – Kunskap om växter och djur
Syfte
Eleverna lär sig mer om växter och djur, samtidigt som de rör sig i skogen på ett allsidigt sätt.
Metod
Material – Förberedelser: Skriva ut brevet och placera på lämpligt ställe i skogen.
Så gjorde vi: Eleverna går i samlad trupp till utvalt ställe i skogen. När eleverna når aviserad plats i skogen finner de ett brev som någon ur personalen läser högt. I detta uppdrag ska eleverna ”laga en soppa” med särskilt utvalda växter och småkryp. Uppgiften kan med fördel föregås av Allemansrätten och Trolles koja (alt 1) eller göras helt fristående (alt 2) och efterföljas av Trollens bro. Det medföljer två versioner av brevet nedan som PDF.
Brev om Trolleridricka
Hej på er människobarn! Vad roligt att ni hittat tillbaka till oss troll. Trollet Trolle blev sååå glad för sitt hem ni byggde förra gången. Vi tackar å det extremaste mycket! Vet ni vad? Vi har ett jätteproblem här i vår troll skog. Det går trollsjuka och vår magiska trolleridricka som gör oss friska är slut.
Så nu undrar vi om ni kan hjälpa oss att samla ihop ingredienser till en ny sats med trolleridricka. Vi har satt upp två trolluller (kastruller) där ni kan lägga ingredienserna. Viktigt att det är samma mängd i trollullerna. Så dela gärna upp er i grupper och samarbeta för att hitta allt material.
Recept på Trolleridricka
- 20 kottar
- 30 små pinnar
- 15 små stenar
- 5 gråsuggor
- 25 barr
- 30 löv
- lite lite mossa
- 3 blåbärsrispinnar
- 5 dl vatten
- 10 långa grässtrån
- 1 hand trolljord
När alla ingredienser ligger i trollullerna behöver ni säga den magiska formeln högt! Ni ska hitta på den. Det magiska är att om orden ”trollsjuka, dricka och friska” ingår funkar den!
Lärarna reflekterar
Eleverna får på ett lekfullt sätt komma ut och vara i naturen. Aktiviteten ger eleverna förutsättningar till utveckling av deras rörelseförmåga genom de olika uppdragen. Den ger även eleverna möjlighet att träna på matematik och artkunskap.
Fritidspedagogik
Läs mer om Frida Flinck i reportaget Frida lyfter uteundervisningen med magi.
Lgr22
Utevistelse under olika årstider, samt närmiljöns möjligheter till vistelse i naturen och på andra platser för fysisk aktivitet och naturupplevelser.
Säkerhet och hänsyn till miljö och andra människor vid vistelse i olika naturmiljöer. Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten.
Skapande genom olika estetiska uttrycksformer, till exempel lek, bild, musik, dans och drama.
Kommentarer