Årskurs 4-6
Bild
Föregående tips Nästa tipsSymmetri med djur
Syfte
Fördjupa sig i begreppet symmetri eller varför inte som en bilduppgift med kopplingar till NO?
Läraren reflekterar
Jag har tidigare (i åk 2) låtit eleverna göra självporträtt på detta sätt. De var så nöjda även om de tyckte att det var lite svårt först. Denna gång visste de flesta att det skulle bli snyggt resultat även om det först kändes svårt. Vi pratade om att man kanske skulle ”ramla ner gropen” men påminde om uppgiften med självporträtt då de var så nöjda när de var klara. De som tyckte att det var svårt kunde gå runt och inspireras av klasskamrater. Eleverna blev supernöjda och kunde knappt förstå hur fint de gjort!
Metod
Jag gjorde ett litet exempel på tavlan, skissade och berättade hur man kunde börja rita. När de var klara så klippte de ut sin bild och satte sedan den på svart papper. Alla som blev klara valde att påbörja en andra bild. Bilder medföljer som PDF (längst ned).
Elevexempel
LGR 11 Förmåga (kopplingar till åk 3)
Skapa bilder med /…/ hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material.
Centralt innehåll
Olika element som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta samt för- och bakgrund.
Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
Kommentarer