Årskurs 4-6

Bild

Föregående tips Nästa tips

Skriet i ny tappning

Syfte – Skriet av Edward Munch

Att bekanta sig med denne norske expressionistiske konstnär vars mest kända verk är Skriet. Eleverna har fått veta att tavlan finns i fyra upplagor, två av dem har blivit stulna i konstkupper och en av dem slog rekord som världens dyraste tavla när den för några år sedan såldes på ett auktionsverk i New York för ca 800 miljoner kronor!!! Nu finns det ännu dyrare tavlor. I upplägget ingår även att träna på olika (collage)tekniker.

Läraren reflekterar om att synas på bild

Många tyckte det kändes lite jobbigt att vi skulle sätta upp bilderna i klassrummet. Men denna vecka har vi jobbat med att vara modiga och övervinna rädslor vi har. Så efter att ha pratat om våra rädslor och farhågor inför att sätta upp dem, så tyckte i stort sett hela gruppen att det var okej ändå. De som inte ville fick spara sin bild i bildmappen.

Metod – En parafras av Skriet

Vi studerade Skriet. Eleverna fick fundera på vad de tyckte om tavlan, vilka tankar, frågor och känslor som den väckte. Sedan fick barnen i uppgift att måla bakgrunden till tavlan i oljepastellkrita. Samtidigt fotades varje elev (iförd nylonstrumpemössa och långkofta) poserandes som frontfiguren i motivet. De tolkade skriets ångest, rädsla eller vad det nu kan vara man skriker för. De klippte ut sig själva och limmade sedan fast fotot på bakgrunden. Lim på oljepastell kan vara knepigt, så vi använde rikligt med lim och pressade ordentligt ihop konstverket.

En bilduppgift med collageteknik - En parafras av Skrivet - Av Malin Clarström

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.
Förmåga att analysera samtida och historiska bilders innehåll, uttryck och funktioner.

Central innehåll*

  • Fotografi, film och annat digitalt bildskapande samt redigering av fotografi och rörlig bild.
  • Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i två- och tredimensionella bilder, till exempel linjer, färg och hur kombinationer av dessa kan användas i bildskapande arbete.
  • Verktyg och material för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, arbete med rörlig bild och digital bildbehandling.
  • Konst- och dokumentärbilder samt arkitektur från olika tider och kulturer.

Betygskriterier*

Eleven framställer olika typer av bilder med väl genomarbetade uttrycksformer.
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande sätt.
Utifrån syftet med bildarbetet och någon idé väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.

* årskurs 4-6

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy