Annons:

Årskurs 4-6

Bild

Föregående tips Nästa tips

Skriet i ny tappning

Syfte – Skriet av Edward Munch

Att bekanta sig med denne norske expressionistiske konstnär vars mest kända verk är Skriet. Eleverna har fått veta att tavlan finns i fyra upplagor, två av dem har blivit stulna i konstkupper och en av dem slog rekord som världens dyraste tavla när den för några år sedan såldes på ett auktionsverk i New York för ca 800 miljoner kronor!!! Nu finns det ännu dyrare tavlor. I upplägget ingår även att träna på olika (collage)tekniker.

Läraren reflekterar om att synas på bild

Många tyckte det kändes lite jobbigt att vi skulle sätta upp bilderna i klassrummet. Men denna vecka har vi jobbat med att vara modiga och övervinna rädslor vi har. Så efter att ha pratat om våra rädslor och farhågor inför att sätta upp dem, så tyckte i stort sett hela gruppen att det var okej ändå. De som inte ville fick spara sin bild i bildmappen.

Metod – En parafras av Skriet

Vi studerade Skriet. Eleverna fick fundera på vad de tyckte om tavlan, vilka tankar, frågor och känslor som den väckte. Sedan fick barnen i uppgift att måla bakgrunden till tavlan i oljepastellkrita. Samtidigt fotades varje elev (iförd nylonstrumpemössa och långkofta) poserandes som frontfiguren i motivet. De tolkade skriets ångest, rädsla eller vad det nu kan vara man skriker för. De klippte ut sig själva och limmade sedan fast fotot på bakgrunden. Lim på oljepastell kan vara knepigt, så vi använde rikligt med lim och pressade ordentligt ihop konstverket.

En bilduppgift med collageteknik - En parafras av Skrivet - Av Malin Clarström

Lgr 11 Förmåga (kopplingar till åk 6)

Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap, skapa bilder med hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material.

Central innehåll

  • Fotografering och filmande samt redigering i datorprogram.
  • Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i bilder, till exempel linjer och färg och hur dessa kan användas i bildskapande arbetet.
  • Verktyg för teckning, måleri, trycktekniker tredimensionellt arbete och hur dessa benämns.
  • Konstbilder från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar.

Kunskapskrav

Eleven kan framställa några olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett välutvecklat bildspråk och väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda några olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande, varierat och idérikt sätt för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven några olika bildelement på ett väl fungerande sätt.

Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla egna idéer genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial.

Eleven kan föra utvecklade och väl underbyggda resonemang om uttryck, innehåll och funktion i bilder från olika tider och kulturer och gör kopplingar till egna erfarenheter, andra bilder och företeelser i omvärlden.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy
    Annons:
    Annons:
    Annons: