Årskurs 1-3
Matematik
Föregående tips Nästa tipsRobot – Mattemaskinen
Syfte
Skapa egna mönster och upptäcka mönster i matematiken. Exempel medföljer som PDF längst ned.
Läraren reflekterar
En enkel övning som man kan använda flera gånger och med olika svårighetsgrad.
Metod
Jag introducerar med att rita en robot på tavlan. Jag berättar att jag har byggt en robot som omvandlar tal på ett alldeles speciellt sätt, nämligen att man kan stoppa in ett tal och få ut ett annat. Eleverna ska försöka ”knäcka” hur roboten är programmerad. Därefter får de skapa egna och lösa varandras robotar. Exempel med +1 på bilden:

LGR 11 Förmåga
Välj och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.
Centralt innehåll
Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning och överslagsräkning.
Kunskapskrav
Eleven kan använda huvudräkning för att genomföra beräkningar med de fyra räknesätten när talen och svaren ligger inom heltalsområdet 0-20.
Kommentarer