Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Föregående tips Nästa tipsMikrotal – Livet är för kort… och för långt!
Syfte med mikrotal
Att skapa en meningsfull aktivitet till en text eleverna läser som får dem att reflektera över innehållet, sig själva och omvärlden.
Läraren reflekterar om En droppe midnatt
Eleverna håller mikrotal i samband med att vi läser ”En droppe midnatt” av Jason Timbuktu Diakete. Texten fungerar som inspiration och förebild.

Metod – Att skriva ett mikrotal
Instruktioner till eleverna

Exempel att härma

Placera texten/talet i ett sammanhang
Timbuktu skriver att han ”pressar sakta ned presskaffefiltret och häller upp en kopp” och ”medan D’Angelo sjunger” samtidigt han tänker. Tänk dig själv göra något på en bestämd plats och tidpunkt och beskriv eller gestalta den. Det kan bli en snygg inramning!
Anafor
Triadens delar kan med fördel inledas på samma sätt, en anafor. Ex: Livet är för långt för att inte våga.
Lgr 11 Förmåga (kopplingar till årskurs 9)
Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Centralt innehåll
Muntliga presentationer och muntligt berättande.
Kunskapskrav
Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. Dessutom kan eleven förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
Kommentarer