Årskurs 1-3

Bild

Måla som Claude Monet

Syfte

Syftet är att lära sig om konststilen impressionismen, känna igen några kända verk av Claude Monet samt skapa egna bilder i samma stil. Går med fördel att koppla ihop med tipset Tema Claude Monet.

Min reflektion innan lektionen

Mina erfarenheter av att måla i impressionistisk stil är att elever tycker det är roligt. Det ser bara ut som kludd på nära håll men en bit ifrån ser man konstverket i sin helhet. Magiskt. Många tycker dock att det är svårt att måla i flera steg, först pensel med färg och tapetklister, sedan pastellkrita och till sist ge målningarna en fin lackning.

Genomförande av lektionen

Vi tittar först på bilder föreställande Claude Monets konstverk, exempelvis målningar föreställande japanska bron, näckrosor och krassegången. Sedan förklarar jag gången i elevernas bildframställning.

STEG 1: Eleverna ska först välja ett konstverk av Claude Monet, skissa av det på ett vitt papper, löst med blyertspenna och endast konturerna.

STEG 2: Efter det ska de med hjälp av färg blandat med tapetklisterpulver (vilket gör färgen lite klumpig) måla så likt originalet som möjligt. Det är viktigt att visa hur de ska använda penseln. Monet målade genom att dutta med penseln så det blev små kluddar som till sist blir en helhet. När eleverna målat färdigt ska hela pappret vara täckt av färg och ska sedan ligga och torka.

STEG 3: När bilderna har torkat, kanske till nästa dag, är det dags att förstärka konturer och detaljer i bilden med hjälp av pastellkrita. Jag visar först upp en av Monets bilder på projektorn och visar vilka detaljer och konturer som bör förstärkas. Visa flera konstverk och be eleverna komma med förslag på vilka detaljer som kan förstärkas med krita. Efter denna genomgång får eleverna göra detta på sina egna konstverk. När de är nöjda ska sedan hela bilden lackas med Art medium eller liknande för att bilden ska bli blank och fin. Detta behöver nu torka igen till nästa dag.

Min reflektion efter lektionen

Det här var en mycket uppskattad bilduppgift och alla gick in för den fullständigt. Något som jag kommer att tänka på till nästa gång är att planera in mer tid till målandet med penseln, detta på så sätt att jag visar bilder, eleverna väljer bild samt skissar under en lektion, sedan målar med pensel på nästa lektion och slutligen detaljer och lackning på en tredje lektion. Så totalt tre lektioner för denna uppgift. Också att tänka på: Precis som med texterna kan eleverna öva på att ge varandra feedback på målningarna så att det blir så likt som möjligt. Då övas ju att ge och ta feedback och kritik på ett naturligt sätt.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.
Förmåga att analysera samtida och historiska bilders innehåll, uttryck och funktioner.

Centralt innehåll

Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
Olika element som bygger upp form, yta samt för- och bakgrund i en bild, till exempel linjer och färg.
Samtida och historiska bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära bilder och konstbilder.

Kommentarer

  • Alma Nilsson skriver:

    Orangeriemuseet i Paris har blivit ett verkligt mekka för kännare av den impressionistiska konsten. Museets främsta stolthet är den ovala hallen reserverad för den stora Claude Monet med sina vattenliljor. Här kan du njuta av skönheten i åtta enorma paneler målade av befälhavaren under det senaste decenniet av hans liv. Museets kurator kallar denna sal för ”det sixtinska kapellet för impressionism.” Mer information kan du hitta här: https://www.konstbilder.se/konsttryck/konstnaerer-claude-monet.html

  • Farah Bakhtiari skriver:

    Tack för tipset. Jag undrar bara vad det var för slags färg ni använde? Tänkte testa detta snart. Ps: har en åk 3.
    Mvh: Farah

Svar till Alma Nilsson


Läs vår personuppgiftspolicy