Årskurs 4-6
Bild
Föregående tips Nästa tipsJag från ett grodperspektiv
Syfte
Utforska konstens grunder om rum/perspektiv. Relevanta begrepp i sammanhanget är grodperspektiv och fågelperspektiv.
Läraren reflekterar
Denna uppgift lämpar sig väl att genomföra i par.
Metod
STEG 1: Jag visade en presentation med bilder från internet. Här finns några att välja på: Grodperspektiv
STEG 2: Eleverna ska skapa en bild av sig själva stående på alla fyra där delar av kroppen ses i grodperspektiv. De fick arbete två och två för att få till händer och fötter. När händerna och fötterna är på plats ritas resten av kroppen.
STEG 3: Fyll i konturerna med en kraftig(are) penna. Färglägg bilderna.
Elevexempel

LGR 11 Förmåga (kopplingar till åk 4-6)
Skapa bilder med olika tekniker och material.
Centralt innehåll
Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i bilder, till exempel linjer och färg och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
Kunskapskrav
I arbetet kan eleven använda några olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande, varierat och idérikt sätt för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven några olika bildelement på ett väl fungerande sätt. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
Kommentarer