Årskurs 4-6
Svenska/Svenska som andraspråk
Föregående tips Nästa tipsFörbättra en text tillsammans
Syfte
Eleverna tränar på att samarbeta, läsa med förståelse och utveckla en skönlitterär text så att den blir mer levande, spännande och intressant att läsa.
Läraren reflekterar
Till uppgiften följer en exempeltext med, men det går ju lika bra att använda någon annan. Likaså kan längden på texten varieras och anpassas utifrån elevgrupp. Det kan vara lika intressant och givande att utveckla en kort text om 3-4 meningar, som en längre. Övningen går att genomföra till vilka utdrag som helst och kan dessutom upprepas flera gånger.
Metod – Uppgiften steg för steg
STEG 1: Läs texten tillsammans i par eller mindre grupper.
STEG 2: Diskutera vad som är bra med texten. Vad kan förbättras? Behöver något förtydligas? Saknas det något? Finns det ord eller meningar som känns konstiga eller tråkiga? Kan meningarna varieras?
STEG 3: Gör texten längre, det vill säga mer levande, utförlig och detaljerad. Anteckna förslag på ändringarna direkt i texten (se nedan).
STEG 4: Renskriv texten.
Instruktioner till eleverna – förslag på ändringar i texten
Innehåll:
- Beskriv händelseförloppet mer utförligt (för ökad tydlighet).
- Lägg till händelser.
- Infoga tankar (inre monologer) och dialoger.
- Gestalta känslor så att personerna blir mer levande.
- Beskriv miljön mer – Lägg till detaljer i omgivningen.
Språket:
- Ändra meningsbyggnaden med sambandsord.
- Variera inledningsorden i meningarna.
- Använd synonymer så att språket blir mer varierat.
- Skapa en ny titel som passar bättre till den nya version.
Text att utveckla: En dag i parken
Det var en solig lördag och Lisa gick till parken. Hon hade inget att göra. Hon ville inte vara hemma. Hon kom fram. Lisa satte sig på en bänk. Det var många människor där. Barn sprang och lekte. En man kom dit med en hund som skällde. Lisa tittade på hunden. Hon tog fram en bok, men läste inte. Det var svårt att tänka klart. Hon såg på alla runt henne. Hon visste inte vad hon ville göra. Hennes huvud kändes fullt. Hon tänkte att ha hund kanske var bra att ha. Hon skulle önska sig en till sin födelsedag.
Exempel

Checklista för eleverna
Innehåll:
- Vi har lagt till beskrivningar i händelseförloppet.
- Vi har lagt till beskrivningar i miljön.
- Vi har lagt till detaljer om Lisa (till exempel vad hon tänker eller känner).
- Vi har ett tydligt slut på vår berättelse.
- Vår nya text är så mycket längre än originaltexten (meningar eller ord).
Språket:
- Vi har ändrat minst fem meningar.
- Vi har ändrat minst fem inledande ord.
- Vi har ändrat språket med minst fem synonymer.
- Vi har skrivit en ny titel på texten.
- Vi har läst igenom texten och rättat stavfel.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Centralt innehåll*
Bearbetning av egna och gemensamma texter till innehåll och form. Att ge och ta emot respons på texter.
Språkliga strukturer och normer. Meningsbyggnad, med huvudsatser, bisatser och skiljetecken samt textbindning med hjälp av sambandsord.
Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Betygskriterier*
Eleven skriver olika slags texter med tydligt innehåll, väl fungerande struktur och god språklig variation. Eleven följer grundläggande regler för språkriktighet med god säkerhet.
* årskurs 4-6
Kommentarer