Årskurs 4-6

Engelska

Föregående tips Nästa tips

Describe your thing

Syfte

Eleverna tränar på att beskriva saker till t ex utseende, egenskap, funktion och livslängd.

Läraren reflekterar

Att förena nytta med lek är ofta framgångsrikt. Denna gissningslek eller tävling ”lurar” eleverna att uttrycka sig på engelska. När orden tryter får de dessutom träna på att omformulera sig.

Förberedelser

Rita en tabell på tavlan. Samla frågor och svar under rubriker. Låt eleverna komma på frågor och därefter får de fundera på svar (hjälp eleverna att översätta till engelska). Svaren kan skrivas under rubrikerna eller i tankekartor. Exempel på rubriker och frågor:

Type

  • What colour is it?
  • How big is it?
  • What does it look like?
  • What is the shape of it?

Characteristics

  • How heavy is it?
  • Is it warm or cold?
  • What material is it made of?

Function

  • When do you use it?
  • How often do you use it?
  • Do you have one?

Durability

  • For how long time can you use it?
  • Does it need batteries? Or electricity?

Metod

Varje elev förbereder ett antal saker som de ska beskriva. Dela in klassen i mindre grupper. Eleverna använder rubrikerna/tankekartorna och minnesanteckningarna som stöd när de ska beskriva. Kompisarna kan även ställa frågor. Övriga i gruppen får gissa på vad kompisen berättar om (de kan skriva rätt svar på ett litet papper).

Saker att beskriva

  • I köket: sax, kniv, gaffel, glas, bord, stol, fläkt, spis, kylskåp osv
  • I sovrummet: säng, kudde, täcke, tavla, radio, spegel, matta, fönster
  • I badrummet: tvål, badkar, dusch, tvål, borste, tandborste, handduk
  • Fordon: cykel, bil, moped, trehjuling, flygplan, tåg, båt
  • Mat och frukt: hamburgare, spagetti, pizza, äpple, banan

Lgr 11 Förmåga

Formulera sig och kommunicera i talad engelska och i olika slags texter.

Centralt innehåll

Enkla beskrivningar och meddelanden.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy