Årskurs 4-6
Svenska/Svenska som andraspråk
Använd alla sinnen – beskriv en plats
Syfte
Ett sätt att träna eleverna i att beskriva är att använda alla sinnen när de skriver. Övningen gör eleverna uppmärksamma hur inre bilder målas upp effektivt med hjälp av andra sinnen än synintryck.
Läraren reflekterar
Härlig och kreativ språkövning. Det blir en doft av poesi i klassrummet!
Metod och instruktion
- Gör en text tillsammans innan eleverna försöker själva med steg 3 och 4.
- Skriv en plats på tavlan.
- Samla gemensamma ord i en tabell i kategorierna syn, lukt, smak, hörsel, känsel.
- Beskriv platsen utan att nämna vilket plats det är. Skriv i jag-form.

Exempel på platser
Hemma, skolan, fotbollsplanen, gympasalen, slöjdsalen, hockeyhallen, skogen, havet, centrum, ängen, stranden, verkstad, affär, flygplats, tågstation.
Att gå vidare
Eleven kan med fördel använda en befintlig text och försöka byta ut ord, meningar och hela stycken.
Lgr 11 Förmåga
Formulera sig och kommunicera i (tal och) skrift.
Centralt innehåll
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
Kunskapskrav
De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar ochvälutvecklad handling.
Bra sida med tips och idéer man kan anamma och göra till sitt.
Kul att du tycker så! Och det är precis meningen med Lektionsbanken. Bli inspirerad och göra om så att det passar en själv och elevgruppen.