Läsa med lust

Hur kan elevernas lust att läsa öka?

Förra veckan började jag ett nytt tema om deckare i år åtta. Mord, spänning, kluriga gåtor, hårdkokt action och skumma figurer…. det är ju perfekt! tänkte jag. En kort introduktion och därefter snabbt sätta historien i händerna på eleverna. Det måste ju eleverna älska… eller? Efter några minuters läsning kom de första protesterna. Jag fattar ingenting. Vem är han? Vem är hon? Var är de nu? Frågorna haglade i klassrummet. Efter (en motiverad) protesttid på ca 10 minuter tragglade vi oss igenom pusseldeckaren på 20 sidor. Jag var helt slut efter den mödosamma kampen. Puh! Jag gick hem och funderade på vad som gick fel. Ni vet ju svaret…. Jag glömde bort att förbereda eleverna på texten! Jag tänkte nog att det skulle räcka med att det var en spännande text…. men jag glömde bort att vara lärare!

Denna vecka, temat fortsätter. Motivationen att läsa är inte det allra högsta när jag stegar in i min åtta och presenterar dagens novell, men efter en stunds förberedelser med persongalleriet läser hela klassen en tjugo sidor lång deckarnovell. Utan att protestera. Utan att fråga. Spontana kommentarer efter novellens slut bryter tystnaden. Vad bra den var! Jag förstod allt. Visst var det gubben som var mördaren? Den här var mycket bättre än den förra vi läste.

Vilken härlig känsla när eleverna får lust att läsa. Ha en bra läsdag!

Kommentarer


Läs vår personuppgiftspolicy