En okänd kändis

Alfons Åberg

För några veckor sedan skrev mina elever i sjuan ett reportage om sig själva. För att eleverna skulle bli bekanta med texttypen, både till form och innehåll, skrev vi en text tillsammans. Först såg vi filmen där Alfons får dåligt samvete för att han slår till Lillkillen. Händelsen skrevs ned i punktform, steg för steg, för att underlätta det fortsatta skrivandet. Därefter listade vi allt som eleverna visste om Alfons… och det var inte mycket! Av 20 elever var det fem som hade hört historien om odjuret under sängen (fantastiskt metafor för övrigt). Fem!

Lektionen ändrade snabbt fokus från reportage till litteraturvetenskap. Jag berättade om Alfons, Mållgan, Milla, Pappa ”akta-dig-för-sågen” och eleverna lyssnade intresserat. Lektionen avslutades med att vi skrev reportaget om smockan på fotbollsplanen. Bra, snygg text med målande miljöbeskrivningar och lämpliga citat enligt planeringen, tänkte jag först…. men efteråt snurrade tankarna kring hur 75% av eleverna undgått historien om Alfons och Lillkillen. Efter lektionenen surrade eleverna om litterära barndomsminnen. Svampbob fyrkant och Teletubbies nämndes. Hmmm… Inte vill vi att dagens generation ska växa upp utan att känna till Alfons?

Martin Widmarks projekt En läsande klass är ett lovande initiativ i rätt riktning. Det ska bli intressant att följa. Berätta gärna om fler läsrörelser som pågår i skolsverige, både stora och små.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy