Annons:

En okänd kändis

För några veckor sedan skrev mina elever i sjuan ett reportage om sig själva. För att eleverna skulle bli bekanta med texttypen, både till form och innehåll, skrev vi en text tillsammans. Först såg vi filmen där Alfons får dåligt samvete för att han slår till Lillkillen. Händelsen skrevs ned i punktform, steg för steg, för att underlätta det fortsatta skrivandet. Därefter listade vi allt som eleverna visste om Alfons… och det var inte mycket! Av 20 elever var det fem som hade hört historien om odjuret under sängen (fantastiskt metafor för övrigt). Fem!

Lektionen ändrade snabbt fokus från reportage till litteraturvetenskap. Jag berättade om Alfons, Mållgan, Milla, Pappa ”akta-dig-för-sågen” och eleverna lyssnade intresserat. Lektionen avslutades med att vi skrev reportaget om smockan på fotbollsplanen. Bra, snygg text med målande miljöbeskrivningar och lämpliga citat enligt planeringen, tänkte jag först…. men efteråt snurrade tankarna kring hur 75% av eleverna undgått historien om Alfons och Lillkillen. Efter lektionenen surrade eleverna om litterära barndomsminnen. Svampbob fyrkant och Teletubbies nämndes. Hmmm… Inte vill vi att dagens generation ska växa upp utan att känna till Alfons?

Martin Widmarks projekt En läsande klass är ett lovande initiativ i rätt riktning. Det ska bli intressant att följa. Berätta gärna om fler läsrörelser som pågår i skolsverige, både stora och små.

Kommentera inlägg

Läsa med lust

Förra veckan började jag ett nytt tema om deckare i år åtta. Mord, spänning, kluriga gåtor, hårdkokt action och skumma figurer…. det är ju perfekt! tänkte jag. En kort introduktion och därefter snabbt sätta historien i händerna på eleverna. Det måste ju eleverna älska… eller? Efter några minuters läsning kom de första protesterna. Jag fattar ingenting. Vem är han? Vem är hon? Var är de nu? Frågorna haglade i klassrummet. Efter (en motiverad) protesttid på ca 10 minuter tragglade vi oss igenom pusseldeckaren på 20 sidor. Jag var helt slut efter den mödosamma kampen. Puh! Jag gick hem och funderade på vad som gick fel. Ni vet ju svaret…. Jag glömde bort att förbereda eleverna på texten! Jag tänkte nog att det skulle räcka med att det var en spännande text…. men jag glömde bort att vara lärare!

Denna vecka, temat fortsätter. Motivationen att läsa är inte det allra högsta när jag stegar in i min åtta och presenterar dagens novell, men efter en stunds förberedelser med persongalleriet läser hela klassen en tjugo sidor lång deckarnovell. Utan att protestera. Utan att fråga. Spontana kommentarer efter novellens slut bryter tystnaden. Vad bra den var! Jag förstod allt. Visst var det gubben som var mördaren? Den här var mycket bättre än den förra vi läste.

Vilken härlig känsla när eleverna får lust att läsa. Ha en bra läsdag!

Kommentera inlägg

Nätetik

Kränkande behandling är tyvärr vardag för många av våra elever. Dessutom fortsätter trakasserierna långt efter skoldagens slut. Min skola är inget undantag. Vi har ca fem-tio allvarliga fall/år som vi får kännedom om där särskilda åtgärder krävs. Kränkningarna på nätet har definitivt ökat. Vi lyckas oftast bra med de åtgärdande insatserna, men förmodligen är det en del elever som inte får hjälp då mörkertalet är okänt. Det vi definitivt kan bli bättre på är det förebyggande arbetet. Här finns bra samtalsunderlag för att diskutera hur eleverna är mot varandra på internet, ett material för mellanstadiet och ett annat för högstadiet. På medierådets hemsida finns dessutom undersökningar och andra lektionsförslag om ungdomars mediavanor. Eftersom detta är en så stor del av våra elevers vardag är det viktigt att ägna tid till att diskutera dessa frågor. Har du tips och idéer om bra resurser eller metoder?

Kommentera inlägg

Memorera mera

Den gångna veckan funderade mina kollegor och jag på vad våra elever i svenska ska jobba med under hösten. Många bra tankar och idéer brainstormades fram och tack vare Katarina, som gärna visualiserar, hamnade allt på vita tavlan. Pilar, symboler, bilder och kommentarer upptog snart större delen av tavlan. Vi försökte omvandla idéerna till lektionsplaneringar, men tiden räckte inte till för att formulera våra tankar. För att inte tappa bort alla trådar till nästa gång fotade vi tavlan. En bild säger mer än tusen ord!

Kommentera inlägg

Prata matte

Det borde vara lika vanligt att jobba tillsammans i matte, som i andra ämnen, men hur är det med det? Hmm… jag har iallafall inte jobbat så alla gånger, tyvärr! Elevnära uppgifter som engagerar leder ofta till matematiska diskussioner. Jag brukar använda samma struktur när eleverna jobbar med matteuppgifter. Först funderar de själva på problemet en kort stund för att sedan försöka lösa uppgiften parvis. Därefter bildas större grupper (ca 6 elever) där parens olika lösningar presenteras. Ibland avslutar vi med att elevgrupperna får redovisa olika lösningar på tavlan. Lösningarna diskuteras och utvecklas. För att få inspiration till nya idéer, kolla in Dan Meyer som arbetar på Stanford! Han utmanar elever i deras tänkande. Istället för att räkna ut ”rätt svar” arbetar de med hypoteser, undersökningar och analyser. Även om exemplen är i svåraste laget kanske du får några nya tankar och idéer:

Dan har en blogg där det finns ännu mer information.

Kommentera inlägg

Medborgarförslag

På Gäddgårdsskolans idrottsplats ställs det upp cirkusar ett par gånger varje år. De har med sig elefanter, kameler och andra pälsdjur. En del elever på skolan är så allergiska att de tvingas stanna hemma när cirkusen kommer. Detta tröttnade eleverna i 6C på. Eleverna skrev medborgarförslag till kommunen, ringde kommunalrådet och engagerade lokaltidningen. I flera artiklar har eleverna uttalat sig om hur tokigt allt är. Alla vill kunna gå till skolan! I senaste artikeln uttalade sig både kommunalrådet och skolchefen att frågan tas på största allvar. Snacka om elevinflytande! Heja 6C för er kämpaglöd!

Kommentera inlägg

Att argumentera

Friidrott-VM har passerat och minnet av de regnbågsfärgade naglarna blir allt suddigare. Då är det läge att återigen föra dem på tal! Mina elever i nian jobbar just nu med argumentation och sommarens händelser är ett utmärkt lektionsunderlag. Jag använde tidningsartiklar och visade klipp där Emma Green Tregaro och Isinbayeva uttalar sig om lagarna i Ryssland (för mer utförligt beskrivning hur lektionerna genomfördes, titta i lektionsbanken, år 7-9, svenska). Eleverna har skrivit två argumenterande texter, ”Idrott och politik hör ihop” (se bilden) och ”Emma Green Tregaro gjorde fel” med riktigt bra resultat. Det är lättare att prestera om ämnet känns angeläget. Sommarens snackis Emma går säkert använda i andra ämnen också. Har du några förslag?

 

Kommentera inlägg

Lekar

Leka är kul för alla! Vem minns inte Knutgubbe, Burken och Röda-vita-rosen? På min skola sitter tyvärr alltför många och knappar på sina mobiler. Trist! Att göra gemensamma aktiviteter under rasterna får många positiva effekter. Barn som riskerar att bli ensamma  får vara med och sammanhållningen på skolan blir bättre. Att förvandla rastvärdens bevakande roll till en mer pedagogisk aktiv ledare behöver inte innebära massor av planering. Riksidrottsförbundet har publicerat skolgårdslekar som nedladdningsbara PDF-filer. Här får du se mer av en av lekarna, Basse från Norge! Vilka lirare!

 

Kommentera inlägg