Annons:

Memorera mera

Den gångna veckan funderade mina kollegor och jag på vad våra elever i svenska ska jobba med under hösten. Många bra tankar och idéer brainstormades fram och tack vare Katarina, som gärna visualiserar, hamnade allt på vita tavlan. Pilar, symboler, bilder och kommentarer upptog snart större delen av tavlan. Vi försökte omvandla idéerna till lektionsplaneringar, men tiden räckte inte till för att formulera våra tankar. För att inte tappa bort alla trådar till nästa gång fotade vi tavlan. En bild säger mer än tusen ord!

Kommentera inlägg

Prata matte

Det borde vara lika vanligt att jobba tillsammans i matte, som i andra ämnen, men hur är det med det? Hmm… jag har iallafall inte jobbat så alla gånger, tyvärr! Elevnära uppgifter som engagerar leder ofta till matematiska diskussioner. Jag brukar använda samma struktur när eleverna jobbar med matteuppgifter. Först funderar de själva på problemet en kort stund för att sedan försöka lösa uppgiften parvis. Därefter bildas större grupper (ca 6 elever) där parens olika lösningar presenteras. Ibland avslutar vi med att elevgrupperna får redovisa olika lösningar på tavlan. Lösningarna diskuteras och utvecklas. För att få inspiration till nya idéer, kolla in Dan Meyer som arbetar på Stanford! Han utmanar elever i deras tänkande. Istället för att räkna ut ”rätt svar” arbetar de med hypoteser, undersökningar och analyser. Även om exemplen är i svåraste laget kanske du får några nya tankar och idéer:

Dan har en blogg där det finns ännu mer information.

Kommentera inlägg

Medborgarförslag

På Gäddgårdsskolans idrottsplats ställs det upp cirkusar ett par gånger varje år. De har med sig elefanter, kameler och andra pälsdjur. En del elever på skolan är så allergiska att de tvingas stanna hemma när cirkusen kommer. Detta tröttnade eleverna i 6C på. Eleverna skrev medborgarförslag till kommunen, ringde kommunalrådet och engagerade lokaltidningen. I flera artiklar har eleverna uttalat sig om hur tokigt allt är. Alla vill kunna gå till skolan! I senaste artikeln uttalade sig både kommunalrådet och skolchefen att frågan tas på största allvar. Snacka om elevinflytande! Heja 6C för er kämpaglöd!

Kommentera inlägg

Att argumentera

Friidrott-VM har passerat och minnet av de regnbågsfärgade naglarna blir allt suddigare. Då är det läge att återigen föra dem på tal! Mina elever i nian jobbar just nu med argumentation och sommarens händelser är ett utmärkt lektionsunderlag. Jag använde tidningsartiklar och visade klipp där Emma Green Tregaro och Isinbayeva uttalar sig om lagarna i Ryssland (för mer utförligt beskrivning hur lektionerna genomfördes, titta i lektionsbanken, år 7-9, svenska). Eleverna har skrivit två argumenterande texter, ”Idrott och politik hör ihop” (se bilden) och ”Emma Green Tregaro gjorde fel” med riktigt bra resultat. Det är lättare att prestera om ämnet känns angeläget. Sommarens snackis Emma går säkert använda i andra ämnen också. Har du några förslag?

 

Kommentera inlägg

Lekar

Leka är kul för alla! Vem minns inte Knutgubbe, Burken och Röda-vita-rosen? På min skola sitter tyvärr alltför många och knappar på sina mobiler. Trist! Att göra gemensamma aktiviteter under rasterna får många positiva effekter. Barn som riskerar att bli ensamma  får vara med och sammanhållningen på skolan blir bättre. Att förvandla rastvärdens bevakande roll till en mer pedagogisk aktiv ledare behöver inte innebära massor av planering. Riksidrottsförbundet har publicerat skolgårdslekar som nedladdningsbara PDF-filer. Här får du se mer av en av lekarna, Basse från Norge! Vilka lirare!

 

Kommentera inlägg