Årskurs 4-6

Bild

Mönster med komplementfärger

Syfte

Eleverna lär sig om komplementfärger och skapar effektfulla bilder med komplementfärger.

Läraren reflekterar

De färger som ligger längst bort från varandra i färghjulet kallas för komplementfärger. Genom att lägga komplementfärger bredvid varandra uppnår man en maximal kontrast. Tar du gult och lila bredvid varandra så kommer de att förstärka varandra.

Metod

STEG 1: Förklara vad komplementfärger är och gör en färgcirkel tillsammans. Eleverna ritar sex kvadrater där komplementfärgerna målas som en liten kvadrat i den stora kvadraten.

STEG 2: Eleverna väljer en bakgrund och ritar ett enkelt mönster på pappret, till exempel ett hjärta eller en hand.

STEG 3: Därefter väljer eleverna vilket komplementpar de ska måla med. Eleverna kan använda kritor, färgpennor eller tusch.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.

Centralt innehåll

Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i två- och tredimensionella bilder, till exempel linjer, färg och hur kombinationer av dessa kan användas i bildskapande arbete.

Betygskriterier

Eleven framställer olika typer av bilder med väl genomarbetade uttrycksformer.
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande sätt.

Kommentarer

  • Gunilla Wiberg skriver:

    Toppenbra planering -viktigt att elever känner till denna effekt för att kunna tolka bilder senare.


Läs vår personuppgiftspolicy