Årskurs 1-3
Matematik
Multiplikationstabeller – Domino
Syfte
Träna på multiplikationstabellerna.
Läraren reflekterar
Att automatisera multiplikationstabellerna fordrar övning. Det här är ett sätt att träna på och befästa tabellerna.
Metod och uppgift
Laminera och klipp isär korten. Förvara i en liten burk. Eleverna lägger rätt rad. En kompis kan kontrollera om det är rätt. Byt roller!
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.
Centralt innehåll
Metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning, överslagsräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar.
Kriterier för bedömning av kunskaper
Eleven väljer och använder i huvudsak fungerande matematiska metoder för att göra enkla beräkningar med naturliga tal och lösa enkla rutinuppgifter med tillfredsställande säkerhet. Eleven använder huvudräkning för att genomföra beräkningar med de fyra räknesätten.
Jättebra – tack! Jag laminerade korten och använder dem som övning för elever i åk 2-3. Men det hade varit ännu lite bättre med olika färg på ramarna runt talen – då hittar man fortare vilken ”kortlek” som det kort man hittar på golvet ska läggas i 🙂
Ja. Olika färger hade såklart varit bra… men det kan man ju åstadkomma genom att kopiera korten med (olika) färgade papper.