Lust att läsa
Böcker? Jag hatar att läsa! En inte helt ovanlig kommentar i våra klassrum. Ett roligt sätt att väcka liv i läslusten är att plocka fram barndomens favoritböcker. Vid mötet med en ny elevgrupp tar jag med mig en trave böcker. Jag berättar att jag har tagit med mina absoluta favoritbarnböcker och eleverna blir då oftast nyfikna. Kanske har vi några gemensamma favoriter? Det vore väl coolt… Ska vi kolla? De som tidigare inte mött litteratur får iallafall möjlighet att göra det nu. Bättre sent än aldrig att lära känna Pelle, Nicke Nyfiken, Alfons Åberg och mannen i Sagan om det röda äpplet.
Jag läser några böcker högt och visar bilderna. Åh! Kan du inte läsa en till? En till, snälla?!! Jag bubblar förtjust inombords. Målet är nått redan efter tre lästa bilderböcker. Lektionens mål var att väcka liv i läslusten. Inget mer än så… och det nämner jag inte ens för eleverna. Eleverna diskuterar glatt minnen och innehållet i de tre böckerna av Lööf, Rey och Bergström.
Nu gäller det bara att underhålla intresset och om man någon gång halkar in på småvägar och kommer vilse gäller det att leda eleverna tillbaka till något som passar. Eleven måste vara ”on track” för att det ska bli intressant och motiverande att läsa – därför är det så viktigt att välja böcker och texter med omsorg (därmed inte sagt att böckerna inte ska utmana eleverna).
Efter en härlig läsintroduktion får eleverna välja en favoritbok och senare presentera den för varandra i mindre grupper. En enkel presentation i Keynote med delarna: titel, författare, huvudperson, handling, läsminne och omdöme gör att de även möter en form av bokanalys på ett avspänt och roligt sätt. De analyserar, reflekterar och samtalar om litteratur… utan att de har en tanke på det!
Testa gärna det enkla upplägget så får ni en härlig läs- och pratstund tillsammans.
Kommentarer