Mera sport i undervisningen
Ibland får man som lärare ta lite annorlunda vägar in i ett arbetsområde. Det är viktigt att hitta vägar som engagerar eleverna. Att använda aktuella klipp från sportens värld kan ibland vara en lyckosam ingång. Varje kväll genererar både tv, radio och tidningar massor av bra lektionsunderlag. Det gäller bara att vara lite uppmärksam och kreativ. Varför inte prata om genus och normkritiskt tänkande i samband med hur sportjournalister använder sitt språk?
Är det okej att dela ut handväskor till spelare som inte är tillräckligt tuffa? Vad säger det egentligen om synen på vad manligt och kvinnligt är? Vad jag tycker? Jag älskar hockey! Men anser att språket och retoriken i många avseenden passerat bäst-före-datum.
När vi ändå är inne på ishockey. Peter Forsberg medverkar i en underbar reklamfilm som sätter fingret på vad som är viktigt i livet. Varför inte använda klippet som en inledning till en diskussion om vad som är viktigt… eller kring ett arbete om kämpar eller hjältar? Vem är din hjälte? Vad kännetecknar en hjälte?
Zlatan är kanske den idrottsstjärna som genererar allra flest ingångar. Hans senaste utbrott kan ge ingångar till samtal om känslor (frustration) och egenskaper (ödmjukhet) och kanske jantelagen? Eller varför inte mediabevakning, mediahantering och mediastrategier?
https://www.youtube.com/watch?v=Ytww9QJ6sKY
Och när vi ändå är inne på Zlatan kan vi fortsätta med visdomsord. Visdom? Det beror på hur man funderar kring hans kanske mest klassiska citat ”Man kan ta en kille från Rosengård, men man kan inte ta Rosengård från en kille”. Vad betyder det? Har citatet enbart en identitetsstärkande och positiv effekt för Rosengård? Vilken uppenbar problematik finns i citatet?
Det sista klippet går att koppla till diskussioner om hur enormt övervakade alla evenemang är. Charlotte Kalla bad om ursäkt för sitt utbrott mot den 14-åriga killen som befann sig på hennes spår i SM-tävlingarna. En händelse som blev uppmärksammad mycket på grund av att den förevigades, vid sidan av den officiella tv-bevakningen.
Idag följs stjärnorna överallt, både av media och allmänhet. 100-tals bilder mer eller mindre smickrande (till och med integritetskränkande) bilder tas och publiceras. Therese Johaug har flera gånger uppmärksammat detta. Eleverna kan fundera på hur de själva gör och förhåller sig till bilder. Vad är privat och inte? Eller klippet kanske kan bli inledning på ett omfattande område om FRA-lagen och kameraövervakning?
Och ja… tre av fyra i dessa videoklipp är män… ungefär som det brukar vara i sportsändningar. Det är också en intressant frågeställning att diskutera.
Kommentarer