Årskurs 4-6
Bild
Föregående tips Nästa tipsVinterbild med färgsprakande himmel
Syfte
Syftet med uppgiften är att skapa uttryck med hjälp av oljepastellkritor och temperapuckar (vattenfärg) och lära sig förstå hur olika bildelement bygger upp en bild. Vi nosar även på bildspråk – Hur kan man med färg och form visa årstid och tid på dagen?
Läraren reflekterar
Jag har arbetat med de tacksamma komponenterna oljepastellkritor och temperapuckar. Genom att flödigt måla med vattenfärgen på teckningen gjord med pastellkritor, har även den osäkraste handen lyckats. Eleverna får en nästan sinnlig upplevelse när färger flyter in i varandra och bildar oväntade och fantastiska effekter.
Metod
Eleverna ska skapa färgrika och uttrycksfulla himlar – kanske med norrsken!? Ett valfritt motiv som passar – här ett exempel med en snögubbe. Jag berättade först om förgrund och bakgrund, linjer och ytor, skuggning och bildbudskap, färgblandning och penselföring. Eleverna formade snögubbar med oljepastellkritor. Snön på snögubben ritades med vit pastell och självskuggan med blå. Marken ritades också med vit krita och slagskuggan med blå. Till sista målades bakgrunden, himlen, med vattenfärg. Vi använde riklig med vatten för att kunna måla vått-i-vått. Delar av processen på bilden nedan.
Exempel att inspireras av
Lgr22 Syfte
Förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.
Centralt innehåll*
Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
Olika element som bygger upp form, yta samt för- och bakgrund i en bild, till exempel linjer och färg.
* årskurs 1-3
Kommentarer