Årskurs 1-3
Matematik
Föregående tips Nästa tipsVilken månad fyller du år?
Syfte
Göra en enkel undersökning om födelsedagar och synliggöra resultatet i tabeller och diagram.
Läraren reflekterar
Det kan vara lite knepigt att använda både tabellen och diagrammet så det underlättar om man gör både undersökningen och redovisningen i diagrammet tillsammans med eleverna. Läraren visar och eleverna härmar.
Metod
Gå laget runt och fråga varje elev i vilken månad hen fyller år. Skriv upp månaden på tavlan. Rita en tabell på tavlan som eleverna kopierar. Fyll i resultatet – månad för månad.
Gör ett diagram
Skriv månadernas namn längs x-axeln (vågrätt). Varje barn får markera sin månad med en kvadrat (papp med kludd) eller magnet ovanför sin födelsedagsmånad. Barnen som fyller år under vintermånaderna får blå kvadrater, vårbarnen gröna, sommarbarnen röda och höstbarnen gula.
Eleverna fyller i ett eget diagram av undersökningen (medföljer som PDF).
Frågor att ställa till undersökningen
Det går att skapa en rad frågor till resultatet. Några förslag medföljer som PDF.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.
Förmåga att formulera och lösa problem med hjälp av matematik och värdera valda strategier.
Centralt innehåll
Enkla tabeller och diagram och hur de används för att sortera data och beskriva resultat från undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg.
Kriterier för bedömning av kunskaper
Vid olika undersökningar avläser och skapar eleven enkla tabeller och diagram för att sortera och redovisa resultat.
Eleven löser enkla problem genom att välja och använda någon strategi med viss anpassning till problemets karaktär.
Kommentarer