Årskurs 1-3

Undervisning

Föregående tips Nästa tips

Veckans lek

Syfte

En bra gruppdynamik bygger på att alla kan samarbeta på ett sätt. Genom Veckans lek utvecklar eleverna sin förmåga att samarbeta. I PDF nedan medföljer 45 lekar.

Läraren reflekterar om lekar och tävlingar

Jag upplever att ”Veckans lek” har varit ett uppskattat inslag av eleverna. Av erfarenhet vet jag hur viktigt det är att jobba ihop gruppen för att alla ska vilja vara en del av den. I början fick jag göra om alla kort som handlade om lagtävlingar, eftersom gruppen inte var mogen att ha den typen av aktivitet. Jag tycker att det är viktigt att kunna tävla ibland också och klara av att vinna eller förlora på ett bra sätt. Men det behöver man ju få möjlighet att träna på. Vi fick istället tävla mot oss själva som klass, genom att förbättra en tid eller exempelvis genom att klara av att förklara så många ord som möjligt på en minut. Men många av samarbetslekarna handlar om att som klass göra något tillsammans.

När vi tävlade mot varandra i lag första gångerna så fick vi prata om vad som hände efteråt. Detta eftersom leken ledde till många konflikter och tårar, vilket såklart inte var meningen. Vi pratade mycket om samarbete och om vad lagen gjorde som funkade bra/mindre bra? Pratade man ihop sig, kämpade, lyssnade på varandra och samarbetade eller pratade man inte med varandra och bara ropade sin grej rakt ut?

Mer om läraren i Grundskolläraren

Läs mer om Emma Carlström i reportaget Emmas lekar lyfter eleverna och svetsar ihop klassen.

Exempel ur leksamlingen

Samarbete och lekar i en ny klass - Övningar som stärker eleven och gruppen

Elevernas ord om Veckans lek

” Det var roligt och jag har tyckt mest om sjung och var glad.”
”Det har varit roligt, fantastiskt, skrattfullt och vi har samarbetat, superkul.”
”Jag har lärt mig att ibland så vinner man och ibland så förlorar man.”
”Det är superkul eftersom alla får vara med och ingen är utanför. Alla lekar är oftast roliga”
”Vi har samarbetat, koncentrerat oss och tränat på att hålla balansen.”
”Jag tipsar andra lärare att göra det här!”
”Jag tycker att det har varit kul för att vi lärt känna varandra bättre. Det har varit krångligt men ändå superkul.”
”Det har varit kul för att alla har skrattat och samarbetat när vi gjort de här lekarna.”
”Veckans lek är speciell och rolig.”
”Det är roligt för att man samarbetar mycket och har lärt sig saker.”

Kommentarer


Läs vår personuppgiftspolicy