Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Vässa pennan – Kortskriva dikter
Syfte
Uppmuntra och ge eleverna inspiration, och därmed möjlighet, att utveckla sitt skrivande på olika sätt. Fokus ligger på att främja skrivglädje. De medföljande uppgifterna (som PDF längst ned), drar åt det poetiska hållet där stilfiguren anafor förekommer och texternas form berörs i flera uppgifter.
Läraren reflekterar
Kortskrivande fungerar ofta väldigt bra. Det bryter av mot det som vanligtvis pågår och blir ett koncentrerat tillfälle att formulera något greppbart och överkomligt. Kortskrivande ställer nämligen inte samma krav på omfång som längre skrivuppgifter gör, vilket resulterar i att de flesta lyckas rätt så bra med sitt skrivande. Uppgifterna fungerar likväl i början av en lektion, som ett avbrott eller avslutning.
Metod
Alternativ 1: Uppgifterna kan användas som extrauppgifter, det vill säga något som eleverna ägnar tid åt när de får en stund över. Jag brukar kopiera upp flera exemplar av varje uppgift och sätta dem i en pärm. Ibland plastar jag in uppgifterna och lägger dem i uppmärkta lådor i klassrummet. Eleverna kan då enkelt återvända uppgifterna och testa dem igen och igen och igen. Det finns flera liknande uppgifter som kan ingå i sammanhanget:
Vässa pennan – Kortskriva med olika perspektiv
Vässa pennan – Kortskriva med känslor
Vässa penna – Kortskriva med flöde
Alternativ 2: Varje skrivuppgift introduceras en i taget vid givet tillfälle. Eleverna får på sig en begränsad tid att skriva, till exempel 10-15 minuter.
När eleverna har skrivit
Elevernas texter kan anslås i klassrummet, läsas för varandra eller sparas för att användas och utvecklas vid ett senare tillfälle.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll
Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
Betygskriterier
Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation, väl fungerande struktur och innehåll samt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer språkliga normer på ett väl fungerande sätt.
Kommentarer