Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Vanliga språkfel – Respons i helklass

Syfte

Uppmärksamma eleverna på vanliga språkfel.

Läraren reflekterar

Förr la jag mycket tid på att läsa och rätta elevernas texter. Trots detta gjorde de ganska ofta om samma fel igen … och igen … och igen. Därför lägger jag mer tid på att ge eleverna respons på innehållet, till exempel peka på logiska luckor eller där tankarna blir svåra att följa. Vad gäller att uppmärksamma eleven på språkliga fel gör jag det numera (nästan) enbart på gruppnivå. Medföljande presentation kan laddas ned och anpassas för din grupp (och de språkfel dina elever gör). Självklart får eleven tid att korrigera sitt språk.

Metod

Efter avslutad längre skrivuppgift går jag igenom presentationen och synliggör de skrivfel jag har observerat (det är ofta samma fel så presentationen fungerar med få undantag till många uppgifter). Jag låter den sista bilden ligga framme som en checklista. Eleverna får tid att läsa igenom och redigera sin text.

Redigera eller spara presentationen

Lgr 11 Förmåga 

Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.

Centralt innehåll*

Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.

Kunskapskrav*

Dessutom kan eleven ge välutvecklade och nyanserade omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett väl fungerande sätt.

* årskurs 7-9

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy