Årskurs 1-3

Bild

Föregående tips Nästa tips

Trollstavar

Syfte

Det här tränade eleverna på och utvecklade: Att forma tredimensionellt. Att använda olika material och verktyg. Att hitta kreativa lösningar och idéer.

Metod

Detta behöver ni: Pinnar, (akryl)färg och dekoration, till exempel pärlor, piprensare, ståltråd och paljetter.

STEG 1: Jag berättade om trollstavarna i Harry Potters värld. Här finns mer fakta. Jag visade bilder och filmklipp.

STEG 2: Därefter var det dags för att gå på utflykt och leta pinnar. Åh, vad pinnar kan vara kul att välja – Gärna lite knotiga eller med en fin böj. De skulle inte vara längre än 30 cm. Vi hade en linjal med oss. Vi fick repetera allemansrätten för att allt skulle gå rätt till.

STEG 3: En liten klump trolldeg fick varje elev. Rekommendationen var att rulla en ”orm” för att lägga den runt om pinnen och jämna till den för att ha som handtag. Extra användes som dekoration. Stavarna lades på tork.

STEG 4: Sen skulle trollstavarna målas. Vi använde akrylfärg som täckte bra och gav en fin glans.

STEG 5: Efter ytterligare torkning blev det dekoration! Pärlor, piprensare, ståltrådar och allt möjligt som vi hittade i gömmorna. Tyngre saker fästes med limpistol. Lättare saker fästes med vanligt lim.

Elevexempel

Reflektioner från pedagog

Det kan vara svårt att genomföra ett tema som bygger på förkunskaper. Många av de yngre eleverna känner inte till Harry Potter. De har inte läst böckerna och inte heller sett filmerna. Just den här gången följde jag upp skolans tema om Harry Potter i årskurs 3 när jag hade eleverna i bild.

Reflektioner från elever

Eleverna blev mycket nöjda med trollstavarna och springer nu omkring och förtrollar sin omgivning!

Lgr22*

Skapande genom olika estetiska uttrycksformer, till exempel lek, bild, musik, dans och drama.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy