Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Trisslotten
Syfte
Novelluppgiften ger eleverna en struktur men samtidigt öppnar den upp för lekfullhet och kreativitet. Lite som när man färglägger, ni vet. Det finns linjer, gränser och en tydlig bild. Färgerna och hur man färglägger bestämmer man själv.
Läraren reflekterar
Vi inspireras av Triss reklamfilmer för att hitta de rätta nyanserna till våra noveller och leker med gestaltningar, besjälningar, metaforer, inre monologer och använder alla strategier vi kan för att få språket i novellen att låta som musik.
Metod och instruktion till eleverna
Inspiration – Reklamfilm
Det finns fler på Youtube
Ur filmen ovan – Novellen steg för steg – Ett förslag
DEL 1: Etablera karaktären i en trist hemmamiljö.
DEL 2: Utveckla personbeskrivningen i en lika trist arbetsmiljö.

DEL 3: Presentera en dröm om ett annat liv.
DEL 4: Skrid till handling: Skrapa Trisslotten!
DEL 5: Miljonvinsten! Ett fyrverkeri av lycka.
DEL 6: Uppsägning och … vad händer nu?

LGR 11 Förmåga (kopplingar till årskurs 9)
Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Centralt innehåll
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
Kunskapskrav
Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad.
Kommentarer