Årskurs 1-3

Svenska/Svenska som andraspråk

Tokiga meningar – skriva fullständiga meningar

Syfte

Vad är en fullständig mening? Dessutom ett tillfälle att leka med ord genom att kombinera personer, platser och händelser i till synes otänkbara möten!

Läraren reflekterar

En rolig uppgift som lockar till många skratt! Meningarna är uppbyggda på samma sätt: ett substantiv, en händelse och en plats. Strukturen gör det enkelt för eleverna i ett senare skede att skapa egna tokiga meningar.

Förberedelser

Kopiera orden på färgat papper. Orden finns i den bifogade filen. Klipp ut orden och numrera dem på baksidan. Plasta in! Lägg alla 1-ord i en hög, 2-orden i en annan och 3-orden i en hög. Låt eleven dra ett kort ur varje hög. Eleven läser och skriver meningen. Ex:

Skriv hela meningar - Tokiga meningar - Bygga meningar på lågstadiet

Gå vidare

  • Fyll på listan med fler ord (med varierad svårighetsgrad).
  • Gör meningarna längre med tidpunkter (nr 4): på morgonen, klockan tolv, mitt på dagen, en vinterdag, en mörk höstkväll.
  • Eleverna kan rita bilder till meningarna. Publicera någonstans i klassrummet!
  • Låt eleverna göra egna tokiga meningar till sina klasskompisar.

Lgr 11 Förmåga

Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.

Centralt innehåll

Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.

Kunskapskrav

I texterna kan eleven använda stor bokstav, punkt och frågetecken samt stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter.

Kommentarer


Läs vår personuppgiftspolicy