Årskurs 1-3
Svenska/Svenska som andraspråk
Tokiga meningar – skriva fullständiga meningar
Syfte
Vad är en fullständig mening? Dessutom ett tillfälle att leka med ord genom att kombinera personer, platser och händelser i till synes otänkbara möten!
Läraren reflekterar
En rolig uppgift som lockar till många skratt! Meningarna är uppbyggda på samma sätt: ett substantiv, en händelse och en plats. Strukturen gör det enkelt för eleverna i ett senare skede att skapa egna tokiga meningar.
Förberedelser
Kopiera orden på färgat papper. Orden finns i den bifogade filen. Klipp ut orden och numrera dem på baksidan. Plasta in! Lägg alla 1-ord i en hög, 2-orden i en annan och 3-orden i en hög. Låt eleven dra ett kort ur varje hög. Eleven läser och skriver meningen. Ex:
Fröken (1-ord) solar (2-ord) i en svinstia (3-ord).
Gå vidare:
- Fyll på listan med fler ord (med varierad svårighetsgrad).
- Gör meningarna längre med tidpunkter (nr 4): på morgonen, klockan tolv, mitt på dagen, en vinterdag, en mörk höstkväll.
- Eleverna kan rita bilder till meningarna. Publicera någonstans i klassrummet!
- Låt eleverna göra egna tokiga meningar till sina klasskompisar.
Lgr 11 Förmåga
Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Centralt innehåll
Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
Kunskapskrav
I texterna kan eleven använda stor bokstav, punkt och frågetecken samt stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter.
Tack för tipset!
Detta verkar intressant!
Intressant idé!
Tack.
Ja det ska jag!
Bra! Tack. Detta ska jag testa och sprida till kollegorna.