Årskurs 1-3
Svenska/Svenska som andraspråk
Tokiga meningar – skriva fullständiga meningar
Syfte
Vad är en fullständig mening? Dessutom ett tillfälle att leka med ord genom att kombinera personer, platser och händelser i till synes otänkbara möten!
Läraren reflekterar
En rolig uppgift som lockar till många skratt! Meningarna är uppbyggda på samma sätt: ett substantiv, en händelse och en plats. Strukturen gör det enkelt för eleverna i ett senare skede att skapa egna tokiga meningar.
Förberedelser
Kopiera orden på färgat papper. Orden finns i den bifogade filen. Klipp ut orden och numrera dem på baksidan. Plasta in! Lägg alla 1-ord i en hög, 2-orden i en annan och 3-orden i en hög. Låt eleven dra ett kort ur varje hög. Eleven läser och skriver meningen. Ex:
Gå vidare
- Fyll på listan med fler ord (med varierad svårighetsgrad).
- Gör meningarna längre med tidpunkter (nr 4): på morgonen, klockan tolv, mitt på dagen, en mörk höstkväll.
- Eleverna kan rita bilder till meningarna. Publicera någonstans i klassrummet!
- Låt eleverna göra egna tokiga meningar till sina klasskompisar.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll
Språkliga strukturer och normer. Grundläggande skrivregler, med gemener och versaler, de vanligaste skiljetecknen samt stavning av vanligt förekommande ord i elevnära texter.
Kriterier för bedömning av kunskaper
Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. I texterna använder eleven stor bokstav, punkt och frågetecken samt kan stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter.
Tack för tipset!
Detta verkar intressant!
Intressant idé!
Tack.
Ja det ska jag!
Bra! Tack. Detta ska jag testa och sprida till kollegorna.