Årskurs 4-6
Engelska
Föregående tips Nästa tipsThe shoe
Syfte
Att eleverna tränar på att fantisera genom att konstruera en trovärdig historia i både (sam)tal och text.
Läraren reflekterar
En bild kan sätta fart på fantasin. Det är roligt att skena iväg med tanken. Dessutom får eleverna stöd av bilden i samtalet. Det går alltid att vända tillbaka till bilden och plocka upp detaljer och nya infallsvinklar.
Metod
Look at the picture and discuss these questions in pairs:
- Who is the owner of shoe?
- How did it get there?
- What happened just before it ended up on the road?
- How long has it been there?
- Is anyone missing it?
- What could be the reason it ended up there?
- What is the worst thing that may have happened?
- What is the best thing that may have happened?

Write a short novel. The action will take part in three snapshots with given times and places:
- Part 1: In the morning, in a car
- Part 2: After lunch, at the ocean
- Part 3: In the evening, in the forest
The short story should either start or end with…There is a shoe on the road.
Texts/films about shoes to use:
HC Andersen – The Red Shoes
Shoe – Award winning short film
The Other Pair
Lgr 11 Förmåga (kopplingar till åk 9)
Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Centralt innehåll
Muntliga och skriftliga berättelser, beskrivningar och instruktioner.
Kunskapskrav
I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig relativt varierat, tydligt och sammanhängande. Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.
🙂