Årskurs 4-6
Engelska
The English Path
Syfte
Under lediga former få igång samtalet.
Läraren reflekterar
Eleverna pratar mer avspänt och kommunikationen blir mer naturlig när de gör något annat (att gå). Det blir lättare att omformulera och eleverna kan ”gripa ord i luften”. Testa! Använd samma väg varje gång och namnge den – The English Path eller The English Road.
Metod
Eleverna går parvis på en promenad som läraren leder. Läraren ger samtalsunderlag var femte minut eller när sorlet lägger sig. Läraren finns naturligtvis med och stöttar elever som behöver det.
Samtalsunderlag
- Ett möte (artighetsfraser, presentation osv).
- Det gjorde jag igår.
- Det ska jag göra idag.
- Det ska jag göra i helgen.
- Det gjorde jag förra helgen.
- Beskriv platsen (på två minuter ska eleven berätta allt den ser på platsen).
- Plocka upp ett föremål. Beskriv det – kompisen får gissa.
- Berätta om en kompis.
- Berätta om en förälder.
- Berätta om något du såg på TV igår.
- Prata om skolans lärare.
Utmaningen
Uppmuntra eleverna att de enbart får prata engelska vid ett avgränsat ställe de passerar ofta, till exempel en gångbro, en stig i skogen eller cykelbanan till skolan. Namnge promenaden ”Arboga Bridge” eller ”The English Forest”. Följ upp regelbundet och uppmuntra elever som nappat på idén. Fler kommer att följa efter!
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift.
Centralt innehåll*
Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
Kunskapsmål*
I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven i någon mån varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande.
* årskurs 4-6
Jättetrevlig idé!
Dock skrivs English alltid med versal.
Fixar det! hälsar Fredrik