Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Föregående tips Nästa tipsTa med bokens karaktär hem: Fotografera
Syfte – Att vara med bokens karaktär
Leva sig in i texten och lära känna karaktären. Föreställa sig karaktären i en annan miljö. Men också en tanke att försöka göra gott för någon annan: Eleverna ska respektera andra människor, ta avstånd från att människor utsätts för diskriminering och förtryck och kunna leva sin in i och förstå andra människors situation.
Läraren reflekterar om pappfigurerna
Eleverna brukar bli fundersamma och tycka att uppgiften är lite knasig. Men om man förklarar att det är ett sätt att visa hur man har lärt känna huvudpersonerna och samtidigt en möjlighet att få göra något för någon annan så brukar det landa hos de flesta. Några dagar senare kommer eleverna förhoppningsvis tillbaka med foton av genomtänkta, roliga och kreativa aktiviteter!
Metod
Uppgiften är tvådelad. Den första kan genomföras som en läxa. Eleverna får välja en liten pappfigur, ca 20 centimeter hög, antingen Steffi eller Nelli ur En ö i havet. Eleverna tar med figuren hem och dokumenterar vad de gör tillsammans en dag efter skolan. (Bilden nedan är ett collage och kan skapas med Alfafunktionen i Pages eller en lassofunktion i Word, samt en gratisikon). Bilderna finns längst ned för utskrift som PDF. Den andra delen av uppgiften, dagboksskrivandet, genomförs i skolan.

Uppgiftens bakgrund: Information till eleverna
Du får möjlighet att vara tillsammans med Steffi eller Nelli under en hel dag: Vad hittar ni på? Var? Åker ni någonstans i närområdet? Vilka träffar ni? Vad pratar ni om? Vad äter ni?
Steffi och Nelli har haft det tufft på olika sätt och under delar av sina resor. Välj något du vill göra för att göra hennes liv lite bättre. Det kan vara att gå till ditt favoritställe, ta en fin promenad längs vattnet, besöka ett evenemang, göra något roligt eller bjuda på något speciellt. Du väljer något som du tycker om och dessutom tror att Steffi eller Nelli skulle uppskatta!
Uppgiften: Fotografera dagen
Ta foton av figuren, sammanhanget och gärna dig själv (inte nödvändigt) när ni gör olika saker. Dokumentera minst 3-5 tillfällen under dagen.
Elevexempel
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Centralt innehåll*
Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
Skönlitteratur för barn och unga från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Lyrik, dramatik, sagor och myter. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Betygskriterier*
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med god säkerhet. Eleven för också välutvecklade resonemang om tydligt framträdande budskap i olika texter.
* årskurs 4-6
Kommentarer