Årskurs 1-3
Matematik
Synliggöra begrepp i matematiken
Syfte
Benämna och synliggöra olika matematiska begrepp och symboler. PDF-filer med bilder som kan anslås i klassrummet medföljer och finns längst ned på sidan.
Läraren reflekterar
Eleverna kan använda bilderna vid behov, liksom läraren. När de är anslagna fungerar de även som en påminnelse om att använda begreppen regelbundet.
Metod
Anslå i klassrummet i samband med genomgång och(eller delge eleverna så att det går att återvända till bilderna för att befästa begreppen. Alla gångertabeller finns sammanställda på multiplikationstabellen.se eller här.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att använda och beskriva matematiska begrepp och samband mellan begrepp.
Centralt innehåll
Symboler för tal och symbolernas utveckling i några olika kulturer genom historien.
Kunskapskrav
Eleven visar grundläggande kunskaper om matematiska begrepp och använder dem med tillfredsställande säkerhet. Eleven ger även exempel på hur några begrepp relaterar till varandra.
Eleven hanterar enkla matematiska likheter och använder då likhetstecknet på ett fungerande sätt.
Snälla!
Ändra i multiplikationstabellen!!
Vi lär ut ex.tvåans multiplikation som
1*2
2*2
3*2 etc
Det betyder en grupp som innehåller 2 saker
Två grupper som innehåller 2 saker
Tre grupper som innehåller 2 saker
Det är en förlängning av addition!
2
2+2
2+2+2
Det du visar är INTE det sätt vi visar multiplikationstabeller, så snälla ändra tack!
/ Mvh Miriam
Instämmer. Tack för påpekandet! Fixat det med länkar till korrekta bilder.
Bra väggbilder som är stöd för elever