Årskurs 7-9

Slöjd

Föregående tips Nästa tips

Smyckesträd

Syfte

Bygga ett smyckesställ från idé  till framställning. Uppgiften berör flera delar av ämnet, till exempel:
Verktyg/redskap: Kontursåg, mall, penna, slipklots, slippapper.
Tekniker: Såga, markera, putsa, slipa.
Material: Plywood, Lim.

Läraren reflekterar

Filmen handlar om att göra en hållare för smycken i form av ett träd. Det finns en enkel ritning i följande länk men kom ihåg att eleven kanske behöver förstora eller förminska ritningen beroende på hur stort eleven vill att sitt ”träd” skall vara. Självklart kan eleven göra egna träd med mallen som förebild.

Metod

Börja med ritningen

Eleven kan använda mallen som förebild (finns som PDF längst ned).

 

Göra ett smyckesträd - en smyckeshängare - på slöjden

Lgr 11 Förmåga

Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.

Centralt innehåll

Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.

Kunskapskrav

Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett ändamålsenligt sätt med precision.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy
    Annons: Fritidshemmens rikskonferens 2020
    Annons: Skrivdidaktik Lärarförlaget
    Annons: Förskolans nyhetsbrev