Årskurs 7-9
Slöjd
Smyckesträd
Syfte
Bygga ett smyckesställ från idé till framställning. Uppgiften berör flera delar av ämnet, till exempel:
Verktyg/redskap: Kontursåg, mall, penna, slipklots, slippapper.
Tekniker: Såga, markera, putsa, slipa.
Material: Plywood, Lim.
Läraren reflekterar
Filmen handlar om att göra en hållare för smycken i form av ett träd. Det finns en enkel ritning i följande länk men kom ihåg att eleven kanske behöver förstora eller förminska ritningen beroende på hur stort eleven vill att sitt ”träd” skall vara. Självklart kan eleven göra egna träd med mallen som förebild.
Metod
Börja med ritningen
Eleven kan använda mallen som förebild (finns som PDF längst ned).

Lgr 11 Förmåga
Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.
Centralt innehåll
Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
Kunskapskrav
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett ändamålsenligt sätt med precision.
Kommentarer