Årskurs 1-3
Svenska/Svenska som andraspråk
Skriva om en saga
Syfte
Återberätta och sammanfatta en saga. Använda sagan som förebild i det egna skrivandet.
Läraren reflekterar
Vilken skrivglädje vi haft idag. Eleverna bönade: – Snälla kan vi få göra klart idag!? Vi har verkligen haft skrivglädje och bra samarbete i klassrummet idag. Jag är så imponerad och eleverna var nöjda!
Metod
Jag högläste sagan Guldlock och de tre björnarna. Vi återberättade gemensamt och skrev därefter en sammanfattning. Jag berättade att vi skulle använda sagans form och innehåll för att göra en omskrivning av sagan. Jag visade ett exempel hur man kan byta ut vissa delar av sagan om Guldlock.

Därefter delade jag in eleverna i par. De planerade vad de skulle byta ut i sagan och vad som skulle ersätta. De diskuterade, kom överens, samarbetade och hjälptes åt. De hade sagans beståndsdelar som stöd:

När de var klara skrev jag ut sagorna och eleverna ritade bilder till sina texter. Vi avslutade med att jag läste upp sagorna (de som ville).
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll
Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva ord, meningar och olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
Kriterier för bedömning av kunskaper
Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. I texterna använder eleven stor bokstav, punkt och frågetecken samt kan stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter. De berättande texter eleven skriver har tydlig inledning, handling och avslutning.
Kommentarer