Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Föregående tips Nästa tipsSkriva dialoger – hur gör man?
Syfte
Att skriva dialoger handlar främst om två saker, att välja rätt tillfälle och rätt ord!
Läraren reflekterar
Eleverna blir medvetna om dialogens funktion. Det blir enklare för eleverna att rensa bort onödiga dialoger som inte tillför något.
Metod och instruktioner
- Dialogen ska tillföra texten något annorlunda, till exempel en känsla eller en stämning. Den kan bli inledningen på en dramatisk vändning.
- Dialogen ska föra handlingen framåt och/eller avslöja något av personens karaktär.
Det finns två vanliga sätt att skriva dialoger:
– Jag vill inte, skrek Liza och kastade mackan.
– Nu äter du upp din mat, vrålade mamma samtidigt som tårarna rann nedför kinderna.
– Jag vägrar, muttrade Liza.
eller
Liza kastade mackan och skrek:
– Jag vill inte! Tårarna rann nedför mammas kinder samtidigt som hon vrålade:
– Nu äter du upp din mat! Liza muttrade:
– Jag vägrar!
Arbetsuppgifter
- Skriv en gemensam dialog på tavlan där: Tonårskillen berättar att han är kär i i en klasskompis. Tänk på att få fram killens känslor.
- Låt eleverna parvis skriva en dialog där: Två personer bråkar om vem som ska spela i förstafemman i innebandylaget. Bestäm vilka egenskaper personerna har och låt dessa komma fram i dialogen.
- Eleverna skriver enskilt en dialog där: Två personer skyller på varandra i en hetsig konflikt. Ge personerna helt olika egenskaper och försök välja repliker som passar till respektive person (och egenskaper).
Lgr 11 Förmåga (årskurs 4-6)
Formulera sig och kommunicera i (tal och) skrift.
Centralt innehåll
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
Kunskapskrav
Eleven kan skriva olika slags texter med tydligt innehåll och väl fungerande struktur samt god språklig variation.
Kommentarer