Årskurs 4-6
Svenska/Svenska som andraspråk
Föregående tips Nästa tipsSkriv ett brev till berättelsens karaktärer
Syfte
En aktivitet som gör eleven delaktig i berättelsen. Kommentarerna och frågorna eleven ställer visar dessutom på vilket sätt eleven har uppfattat texten.
Läraren reflekterar
Det här är en uppgift som är enkel att iscensätta till alla skönlitterära texter. Den skapar ofta engagemang – Eleverna skriver och skriver.
Metod
Efter att texten är läst ger du eleverna möjlighet att kommentera det som har hänt genom ett personligt brev till en av berättelsens karaktärer. Exemplet nedan bygger på karaktärer ur dramatiseringen Alma Diaz (SR). Jag brukar instruera eleverna så här:
Du skriver ett brev till valfri karaktär i berättelsen. Du får möjlighet att bemöta det som har hänt och ställa frågor om sådant som någon har gjort eller sagt.
STEG 1: Vem skickar du brevet till?
- Alma (flickan som är försvunnen)
- Saga (Almas bästa kompis)
- Filippa (den nya tjejen i klassen och Sagas nya bästa kompis)
- Maria (Almas mamma)
- Jenny (journalisten)
- Eva-Lena (polisen)
- till de som skrivit i Facebookgruppen om fallet
STEG 2: Vad skriver du?
BREVETS FORM: Skriv i jag-form (det är DU som skriver). Du kan skriva:
- en hälsningsfras
- en kort presentation om vem du är och varför du skriver
- kommentarer om hela fallet Alma Diaz eller utvalda detaljer
- frågor om det som har hänt
- en uppmaning (till exempel vad du anser att personen bör göra nu)
- en avslutningsfras
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll*
Analys av texter med koppling till upphovsperson, tid och andra texter samt utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor.
Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syfte, avsändare och sammanhang. Att urskilja innehåll som kan vara direkt uttalat eller indirekt uttryckt i texten.
Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
Kunskapskrav*
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter. Eleven visar också mycket goda kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i.
Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation, väl fungerande struktur och innehåll samt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer språkliga normer på ett väl fungerande sätt.
Kommentarer