Årskurs 4-6
Bild
Föregående tips Nästa tipsSköldar av kartong
Syfte
Att skapa en sköld som symboliserar en person, ett område eller något annat. Uppgiften kan med fördel kombineras med ett annat ämne, till exempel SO (som i exemplet nedan om vikingatiden) eller svenska. Skölden kan då förtydliga och förstärka något som eleven har skrivit om.
Läraren reflekterar
Eleverna glada när vikingasköldar blev klara! De blev så härliga. Det svåraste var nästan att få ihop 24 stora kartongbitar! Det var också lite knepigt att fästa handtagen. Trots rikligt med lim släppte de. Testa med limpistol kanske?
Metod
Eleverna funderade på vad skölden ska symbolisera och signalera. På vilket sätt kan färger och former förstärka det jag vill berätta med min sköld? Eleverna gjorde en skiss och testade sig fram för att hitta sin sköld. Här är alla sköldar:
Steg för steg: Markera formen, överför skissen till den riktiga skölden, måla stora ytor med vattenbaserad flaskfärg, klipp ut skölden, skapa olika former med exempelvis folie eller kartong, komplettera med fler färger och till sist limma fast handtaget (ett läderband). Några bilder från processen:
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.
Förmåga att analysera samtida och historiska bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Centralt innehåll*
Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder och illustrationer till berättelser.
Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
* årskurs 1-3
Kommentarer