Årskurs 4-6
Bild
Föregående tips Nästa tipsSelfie med liknelse
Syfte
Skapa ett personligt uttryck i ett kollage där foto, bilder och text kombineras.
Läraren reflekterar
Uppgiften går att göras fristående, men också i samverkan med svenskläraren. Eleverna kan med fördel först bekanta sig med idiom och liknelser. Att kombinera bild och text är roligt och kreativt, tycker ofta eleverna.
Metod – Uppgiften steg för steg
Presentera ett antal liknelser med djur. Eleverna funderar på vilken som representerar dem antingen:
- generellt,
- vid specifika tillfällen,
- eller ett givet ögonblick (en händelse).
Därefter letar de bilder som kan kombineras:
- En bakgrund som visar ett passande sammanhang.
- Djuret som förekommer i liknelsen.
- Accessoarer.
Sedan tar eleverna en selfie, där bakgrunden är enfärgad. Den kan tas bort i program som Pages och Keynote med Alfafunktionen. Annars kan lassofunktionen i andra program fungera bra för att frigöra enbart motivet.
Bilderna infogas i program som Power Point, KeyNote eller Canva. I alla dessa kan bilderna flyttas runt och läggas på varandra. Till sist infogas liknelsen i text. Eleverna kan laborera med typsnitt, storlek och placering tills de är nöjda. Spara bilden som en bildfil, PDF eller ta en skärmdump.

Kommentar till bilden: När jag åker slalom i fjällen känner jag mig fri.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.
Centralt innehåll*
Fotografi, film och annat digitalt bildskapande samt redigering av fotografi och rörlig bild.
Betygskriterier*
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande sätt.
Utifrån syftet med bildarbetet och någon idé väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
* årskurs 4-6
Kommentarer