Årskurs 4-6
Matematik
Föregående tips Nästa tipsÖppna utsagor – med nyckelpigor
Syfte
I samband med ett tema om insekter fick barnen klura på följande öppna matematiska uppgifter. Går att göra fristående (problemlösning).
Läraren reflekterar
Innan barnen började arbeta pratade vi om skillnaden mellan 6*4 och 4 *6. Om vi efterfrågar hur många prickar nyckelpigorna har tillsammans blir det en viss skillnad på:
- 6*4 (sex gånger multiplicerat med fyra) = sex nyckelpigor med fyra prickar vardera.
- 4*6 (fyra gånger multiplicerat med sex) = fyra nyckelpigor med vardera sex prickar.
Metod, nyckelpigor och uppgift 1
Eleverna arbetade i par eller mindre grupp. Varje grupp fick en A4-sida med nyckelpigor (medföljer som PDF nedan i två olika storlekar) samt ett A3-papper att klistra upp de olika förslagen på.
Eleverna redovisar för varandra och läraren kan samla elevernas lösningar i en tabell för att synliggöra hur det går att lösa uppgiften på många olika sätt. Hur många fler sätt finns det? (se PDF längst ned – Lösningar)
Uppgift 2

Elevexempel

Lgr 11 Förmåga (årskurs 1-3)
Formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder.
Centralt innehåll
Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer.
Kunskapskrav
Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer genom att välja och använda någon strategi med viss anpassning till problemets karaktär.
Kommentarer