Årskurs 4-6

Matematik

Föregående tips Nästa tips

Huvudräkning med kortlek

Syfte

Automatisera lilla och stor plus/minus och multiplikationstabellerna.

Läraren reflekterar

Ett enkelt spel som är perfekt att ta fram i början eller i slutet av en lektion. Det går dessutom snabbt att sätta igång och det enda som behövs är en kortlek.

Metod

Sortera bort klädda kort ur leken. Ess är 1. Kortleken delas i två lika stora högar. Eleverna spelar i par. På given signal, till exempel 1-2-3, vänder båda eleverna upp var sitt kort. Den som säger svaret först får paret. När högarna är slut räknas paren – den som har flest vinner!

Spelet går att köra med addition (10+2=12), subtraktion (10-2=8) och multiplikation (10*2=20). Det bestäms såklart innan spelet börjar.

Spela enkelt mattespel med kortlek

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.

Centralt innehåll*

Metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning, överslagsräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar.

Kriterier för bedömning av kunskaper*

Eleven väljer och använder i huvudsak fungerande matematiska metoder för att göra enkla beräkningar med naturliga tal och lösa enkla rutinuppgifter med tillfredsställande säkerhet. Eleven använder huvudräkning för att genomföra beräkningar med de fyra räknesätten.

* årskurs 1-3

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy