Årskurs 4-6
Svenska/Svenska som andraspråk
Föregående tips Nästa tipsÖN del 4 – dramaturgi
Syfte
Eleverna får träna på att skapa dramturgi i en berättelse.
Läraren reflekterar
Många elever ”hastar” förbi det mest spännande avsnittet i sin berättelse. Ofta beror det på att när eleven närmar sig slutet av händelsekedjan orkar denne inte hålla samma nivå som tidigare. Därför är det lämpligt att dela upp skrivandet under tid. På samma sätt som hela berättelsen planeras bör även stegringen planeras i punktform innan eleverna börja skriva.
Genomgång inför ÖN del 4 – Konsten att höja pulsen (stegra konflikten)
Förklara hur den klassiska dramaturgin är uppbyggd genom att punkta upp följande på tavlan:
- Ett problem uppstår (t ex att huvudpersonen utsätts för fara/hot)
- Problemet växer
- Möjliga utvägar testas
- Point of no return (vad ska hända?)
Inledande övning
Använd många verb. Det ska hända mycket, både utanför och i kroppen hos huvudpersonerna. Personerna agerar, reagerar och tänker kring det som händer. Låt personerna bli påverkade, både i tanke och kropp av händelserna. En inledande skrivövning kan vara att låta eleverna beskriva en person som blir rädd eller upprörd. Eleverna skriver vad personen tänker, gör och hur kroppen reagerar. Använd gärna en bild som utgångspunkt. Exempel på teman till bildspelet nedan: Ensam hemma, Vilse i skogen, Förbannad.
Arbetsuppgift – förutsättningar och uppgiften
Du får tillbringa natten i huset hos den okända och märkliga personen. Du sover oroligt. På morgonen när du vaknar står personen med en kniv mot din strupe. Uppgiften är att skriva en text med start i ögonblicket när du vaknar. Tänk på att beskriva dina tankar, hur kroppen reagerar och vad du gör. Du lyckas komma undan, men faran är dock inte över. Personen följer efter dig. Försök att göra en stegring av händelser, t ex att personen kommer närmare och närmare, eller att det dyker upp andra personer som också jagar dig, eller att du fastnar i en fälla, eller du blir tillfångatagen och tvingas fly igen.
Lgr 11 Förmåga
Formulera sig och och kommunicera i tal och skrift, följa språkliga normer.
Centralt innehåll
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
Kunskapskrav
Eleven kan skriva olika slags texter med tydligt innehåll och väl fungerande struktur samt god språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med god säkerhet. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och välutvecklad handling.
Tusen tack! Vi börjar med del 4 den här veckan. Eleverna skriver som tokar, och vilket resultat sen!
Åh, vad kul att det funkar även för dina elever! Lycka till med avslutningen!
Tack för detta! Toppenbra! Undrar bara; var är den femte och sista delen?
Den är på gång! Kommer inom kort, hälsar Fredrik.